قبل از اینکه در مورد ابزار تجزیه و تحلیل سایت صحبت کنیم ، بیایید ابتدا “چرا تجزیه و تحلیل وب مهم است” را بررسی کنیم. همه مشاغل می خواهند وب سایتی داشته باشند که مورد هدف کاربران بازار هدف قرار گیرد.

برای این کار ابتدا باید با Google تماس بگیریم تا سایت خود را بهتر ارزیابی کرده و سریعتر به صفحات اول آن برسیم. از همه مهمتر ، هنگامی که می توانید بالاخره به یک وب سایت وارد شوید ، چگونه می توانید آنها را در سایت نگه دارید؟ حتی اگر همه نکات مربوط به سئو و روش های بهینه سازی وب سایت را دنبال کنید ، باید سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا نقایص پنهان در نظر خود را پیدا کنید. برای این کار باید بدانید که سایت چگونه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

تحلیل سایت چیست؟

تجزیه و تحلیل وب سایت راهی است که به شما کمک می کند عملکرد کلی وب سایت خود را ارزیابی کنید و ببینید در موتور جستجو چگونه به نظر می رسد. با این کار می توانید کاستی های وب سایت خود را بیابید و برای تقویت و بهینه سازی کاستی های سایت ، استراتژی های مبتنی بر آن را برنامه ریزی کنید.

ممکن است تجزیه و تحلیل وب سایت در ابتدا کار ترسناکی به نظر برسد زیرا معیارها و جنبه های بسیاری برای ارزیابی وب سایت وجود دارد که ممکن است فکر کنید برای انجام این کار به صدها ابزار مختلف نیاز دارید. اما برای سهولت کار بهتر است یک لیست تحلیل سایت تهیه کنید. لیست تجزیه و تحلیل سایت به شما کمک می کند:

به یک نقشه راه برای توسعه مداوم وب سایت خود تبدیل شوید.
اطلاعات مورد نیاز برای تبلیغ وب سایت خود را جمع آوری کنید.
وقت خود را صرف روشهای ارزیابی موثر و ناچیز نکنید.
تجزیه و تحلیل سایت 5 کار طول می کشد

تجزیه و تحلیل سایت معمولاً به ارزیابی کار سایت مربوط می شود تا اطمینان حاصل شود که ابزار تحلیلی سایت ، نکات مربوط به سئو ، بررسی سرعت صفحه و کلیه اجزای مهم سایت به صورت بهینه و صحیح کار می کنند. همچنین شناسایی تکنیک ها و روندهایی که باعث ایجاد ترافیک در وب سایت شما شده اند بسیار مهم است. بنابراین ، تجزیه و تحلیل سایت شامل این 5 مرحله است:

تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت

تجزیه و تحلیل ترافیک سایت به درک فعالیت کاربر در وب سایت و چگونگی تولید این جریان ترافیک کمک می کند. همچنین ، صفحاتی را که بیشترین موفقیت را دارند شناسایی کرده و باعث ایجاد ترافیک در وب سایت خود شوید. بهترین روش برای تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت استفاده از ابزار Google Analytics است. اصلی ترین موضوعاتی که در این زمینه باید به آنها پرداخته شود شامل موارد زیر است:

آیا بازدید وب سایت شما افزایش یا کاهش می یابد؟ (در زمان مقرر)
این ترافیک از کجا به وب سایت شما می آید؟
کدام صفحات وب بیشترین بازدید را دارند؟
نرخ پرش چقدر است؟ در چه صفحه ای کاربران سایت شما را ترک می کنند؟
آیا ترافیکی وجود دارد و آیا رفتار کاربر بین نسخه دسک تاپ و موبایل متفاوت است؟

دانستن اینکه کدام صفحات به خوبی کار می کنند و بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند می تواند به شما در ارزیابی و توسعه یک کمپین بازاریابی کمک کند.

عملکرد سئو وب سایت خود را ارزیابی کنید

ارزیابی و بررسی SEO سئو می تواند به طرق مختلفی در ایجاد وب سایت شما موثر باشد ، زیرا شامل طیف گسترده ای از نکات و تجزیه و تحلیل ها برای تجزیه و تحلیل وب سایت سئو می باشد. مهمترین راه های ارزیابی عملکرد سئو وب سایت عبارتند از:

مشاهده سئو در سایت

Google چند عنصر دارد که می تواند این صفحه را ارتقا دهد. حداقل فرمی که تمام صفحات شما باید دنبال کنند به شرح زیر است:

برچسب های عنوان
توضیحات متا
ساختار صحیح عناوین و نام ها
پیوندهای داخلی

لیستی از صفحات را که با این ساختار داخلی SEO سازگار نیستند ایجاد کنید و این صفحات را بر اساس استانداردهای داخلی SEO اصلاح و بهینه سازی کنید تا رتبه خود را در Google افزایش دهید و در سایت خود ترافیک ایجاد کنید. (از این نظر از نظر سئو داخلی تجزیه و تحلیل سایت داخلی نیز نامیده می شود.) (هنگام راه اندازی سایت جدید چک لیست SEO را نیز بخاطر بسپارید.)

رتبه بندی سایت خود را در موتور جستجو بررسی کنید

بهینه سازی وب سایت خود با کمک سئو داخلی کافی نیست. یکی از مهمترین موارد در هنگام تجزیه و تحلیل سایت ، دانستن وضعیت شما در سایر وب سایت های رقیب است. شما می توانید این کار را به دو روش انجام دهید:

رتبه بندی رقابتی: از ابزارهایی مانند Ahrefs یا SEMrush استفاده کنید ، از چه کلمات کلیدی استفاده کرده اید ، برای شما امتیاز کسب کرده و نحوه کارکرد این کلمات کلیدی در برابر رقبای شما.

می توانید از این اطلاعات برای بهینه سازی کلمات کلیدی وب سایت خود استفاده کنید ، تا بتوانید بازدید بیشتری به وب سایت خود اضافه کنید.

قدرت دامنه: برخی ابزارها هستند که معیارهای ساده ای برای ارزیابی قدرت دامنه و پیوندهای پشتی آن دارند. این ابزارها نحوه عملکرد وب سایت شما را در مقایسه با سایر وب سایت هایی که در همان منطقه کار می کنند نشان می دهد.

بسته به رفتار گوگل و سایر موتورهای جستجو ، این ابزار دامنه را به عنوان نمره 1 (ضعیف) و 100 (قوی) انتخاب می کند. ابزار Moz این معیار را “اعتبار دامنه” و Ahrefs آن را “رتبه بندی دامنه” (DR) می نامد.

تحلیل لینک برگشت

دانستن قدرت و برتری یک دامنه یک چالش مهم است. اما وقتی نوبت به تجزیه و تحلیل سایت می رسد ، برای درک بهتر چه چیزی در پشت این امتیازات است ، باید بدانید که رقبای شما پیوندهای برگشتی خود را از کجا گرفته اند.

همانطور که می دانید موتور جستجوی گوگل سایت هایی را که به شما لینک می دهند ارزیابی می کند. هرچه به سایت های معتبری متصل باشید ، رتبه موتور جستجو بالاتر می رود. به عنوان مثال ، اگر سایت رقیب شما به عنوان منبعی در یک سایت خاص ذکر شده است یا در لیست پربازدیدترین سایت ها قرار دارد ، باید به همان سایت ها بروید و سعی کنید جایی را برای خود پیدا کنید و برای سایت خود پیوند ایجاد کنید (بدین ترتیب 101 پیوند ایجاد کنید)

هنگام تجزیه و تحلیل سایت ، سرعت صفحات وب را ارزیابی کنید

اگر وب سایت کندتر باشد ، امتیاز کمتری در گوگل کسب می کند. علاوه بر این ، سرعت کم وب سایت باعث می شود کاربران به سرعت سایت شما را ترک کنند. به همین دلیل سرعت سایت بسیار مهم است.

برای ارزیابی سرعت وب سایت خود نیازی به چک لیست ندارید. با کمک سایت هایی مانند Google Page Speed ​​Insight که دارای دو نسخه دسک تاپ و موبایل است ، می توانید وب سایت را به راحتی بارگیری کنید. علاوه بر اینکه به شما می گوید سرعت بارگذاری سایت شما چقدر است ، هر دو ابزار نکاتی را برای سرعت بخشیدن به وب ارائه می دهند. (تحلیل سایت از نظر سرعت)

وب سایت را از نظر پیام های خطا بررسی کنید

صفحات با لینک های اشتباه و خطاها به هیچ وجه خوشایند نیستند و Google شما را تشویق می کند که به دلیل این پیوندها مجازات شوید و امتیاز خود را کاهش دهید. برای یافتن این خطاها و حل مشکلات از کنسول جستجوی Google استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که وب سایت با تلفن های همراه سازگار است

مهم است که وب سایت شما در صفحه رایانه یا سایر دستگاهها مانند تلفن همراه خوب به نظر برسد. این سه دلیل اصلی دارد:

امروزه بیش از 50٪ جستجوی Google از طریق تلفن همراه انجام می شود.
سایت های دارای نسخه موبایل امتیاز بالاتری در نتایج جستجو کسب می کنند.
بازدیدکنندگان پنج برابر بیشتر از وب سایتی که به نظر می رسد کمتر موبایل است ترک می کنند.

علاوه بر این ، در سال 2018 ، گوگل الگوریتمی به نام Mobile-First Index را معرفی کرد که بر اساس آن صفحات وب سایت براساس عملکرد آنها در دستگاه های مختلف تلفن همراه ارزیابی می شود.

بنابراین حتی اگر وب سایتی داشته باشید که نسخه دسک تاپ داشته باشد اما در تلفن همراه به نظر خوب نرسد ، نمی توانید در موتور جستجو امتیاز خوبی کسب کنید زیرا مزیت موتور جستجو نمایش وب سایت شما در تلفن همراه است. (تجزیه و تحلیل سایت برای بررسی میزان مسئولیت سایت)

بنابراین ، هنگام تجزیه و تحلیل سایت خود ، تجزیه و تحلیل مسئولیت وب سایت برای موبایل بسیار مهم است. این بدان معنی است که وب سایت شما باید در هر اندازه صفحه نمایش خوب ظاهر شود و به خوبی کار کند و از همه مهمتر ، سریع بارگیری در تلفن همراه است. برای انجام این کار ، می توانید از ابزاری که Google برای بررسی میزان پاسخگویی (مسئولیت) صفحات تلفن همراه معرفی کرده است ، استفاده کنید.

نتیجه

همانطور که می دانید رقابت زیادی برای چگونگی جذب بازدیدکننده بیشتر سایت ما وجود دارد و گوگل به طور مداوم برخی الگوریتم ها و قوانین را در این زمینه دنبال می کند.

به منظور بهبود مداوم عملکرد وب سایت خود ، نباید همیشه از تجزیه و تحلیل وب سایت خود غافل شوید. ابزارهای مختلفی برای تحلیل و تجزیه و تحلیل وب سایت وجود دارد که می توانید از برخی از آنها به صورت رایگان استفاده کنید. با توجه به لیست تجزیه و تحلیل سایت ذکر شده در این مقاله ، وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کرده و برای بهبود آن قدم بردارید.