آشنایی با ماتریس بوستون یا BCG

هر کسی که با بازاریابی یا تجارت ارتباط دارد باید با اصطلاحاتی مانند ماتریس بوستون یا “شیر گاو” آشنا باشد. می توان گفت که ماتریس CG یکی از محبوب ترین مدل های بازار است. ماتریس بوستون (به یاد داشته باشید این کلمه در انگلیسی تلفظ می شود. ماتریس بوستون ، و بوستون پایتخت و بزرگترین شهر ماساچوست در ایالات متحده است.) در سال 1970 ، بروس دی بررسی شده توسط هندرسون و گروه مشاوره بوستون. خط تولید.

به این ماتریس ماتریس توسعه بازار یا ماتریس گروه مشاوره بوستون CG نیز گفته می شود. ماتریس بوستون در تصمیم گیری های استراتژیک ، مانند راه اندازی محصولات ، سرمایه گذاری ها ، کاهش محصولات یا خدمات و سرمایه گذاری های سرمایه گذاری برای کمک به افزایش رشد دست کمک می کند. بنابراین می توان گفت که این مدل عمدتا در زمینه های مختلف از جمله تخصیص منابع ، مدیریت برند ، مدیریت محصول ، مدل سازی فروش و تحلیل پرونده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تئوری گروه مشاوره بوستون از یک ماتریس در یک تغییر زمانی استفاده می کند ، تقسیم سهم بازار (بازار سهام ، شرکت ها (درآمد) بر فروش (درآمد) از بیشترین رقابتی در آن تجارت) و موقعیت رقبا در همان مدت (به دلیل افزایش یا کاهش یک محصول خاص یا بازار کار ، درصد تغییر در تعداد فروش در صنعت. محصولات اندازه گیری شده (برخی آن را زیبایی صنعت می نامند) و ماتریس به چهار قسمت تقسیم می شود ، معروف به سگ و ستاره ها

 

ستاره ها

واحدهای تجاری یا محصولات با بهترین سهم بازار و بیشترین درآمد ، ستاره های ماتریس CG محسوب می شوند. محصولات یا محصولات انحصاری که برای اولین بار وارد بازار می شوند معمولاً ستاره های تجاری هستند. با این حال ، باید در نظر داشت که این محصولات یا واحدها ، به دلیل نرخ رشد بالایی که دارند ، بیشترین استفاده از نقدینگی را نیز شامل می شوند.

پولی که ستاره ها به ارمغان می آورند معمولاً با پول باقیمانده سازمان برابر است. در صورتي كه ستاره ها بتوانند موفقيت خود را در سرعت آهسته رشد بازار حفظ كنند ، سرانجام مي توانند به گاو شير تبديل شوند. به شرکت ها توصیه می شود که روی ستاره ها سرمایه گذاری کنند.

 

گاو پول

گاوهای شیری رهبران بازار هستند ، نقدینگی بیشتری نسبت به آنچه که استفاده می کنند تولید می کنند و واحدهای تجاری و محصولات بدون توجه به سهم بازار در حال سودآوری و پایین آمدن هستند. گاوهای شیری منابع مالی مورد نیاز برای تبدیل علامت سوال به رهبران بازار را تأمین می کنند ، همچنین هزینه های اداری سازمان ، هزینه های تحقیق و توسعه ، مسئولیت های سازمان و سود سهام سهامداران را تأمین می کنند.

به شرکت ها توصیه می شود برای نگهداری در سطح فعلی بهره وری یا استفاده از این گاوها با دوشیدن آنها ، روی گاوهای شیرده سرمایه گذاری کنند.

گزینه های استراتژیک: توسعه محصول – تنوع – جدایی – کاهش هزینه

سگ ها

سگ ها واحدها یا محصولاتی با سهم بازار پایین و نرخ رشد پایین هستند. سگهای ماتریس CG معمولاً فاقد سر ، درآمد و منابع مالی زیادی نیستند. سگ ها به عنوان دام نقدینگی نیز شناخته می شوند زیرا این تجارت پول آنها را پوشش می دهد و چیزی به شرکت پس نمی دهد. این واحدهای تجاری اولین کاندیداهای انتقال هستند.

گزینه های استراتژیک: متنوع سازی – کاهش هزینه – حذف

علامت سوال یا کودکان مشکل دار

این قسمت از تجارت بیشترین پیش بینی را برای رشد بازار دارد و برعکس ، سهم کمی از بازار را در اختیار دارد. این سوال ماتریس گروه مشاوره بوستون را تعریف می کند ، که هزینه زیادی دارد اما بازده کمی دارد. این قطعات یا محصولات در نهایت منجر به ضرر می شوند.

این واحدهای تجاری در حال رشد سریع هستند و آنها توانایی تبدیل شدن به ستاره ها را دارند. به شرکتها توصیه می شود ، در صورت داشتن پتانسیل رشد یا فروش ، در محصول این قسمت از ماتریس بوستون سرمایه گذاری کنند.

گزینه های استراتژیک: نفوذ در بازار – توسعه بازار – توسعه محصول – متنوع سازی

به گفته این سرمایه گذار ، سگ ها باید ذبح شوند و شیر گاوهای شیرده نیز دوشیده شود. ستاره ها ممکن است برای حفظ موقعیت فعلی خود نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند ، اما بیشترین سودآوری را دارند و علامت سوال شامل محصولات یا خدماتی است که نیاز به تجزیه و تحلیل و بحث و بررسی بیشتری دارند که در نهایت منجر به سرمایه گذاری بیشتر خواهد شد.

 

دستورالعمل استفاده از ماتریس گروه مشاوره بوستون

با وجود محدودیت های این ابزار ، ماتریس بوستون هنوز هم یکی از مفیدترین ابزارها در بازاریابی است و برای استفاده از این مراحل را دنبال کنید:

واحد را انتخاب کنید

از ماتریس CG می توان برای تجزیه و تحلیل واحدهای تجاری (SU) ، مارک های مختلف ، محصولات یا حتی خود شرکت به عنوان زیرمجموعه هلدینگ استفاده کرد. اولین قدم شناسایی واحدی است که می خواهید تحلیل کنید.

تعریف بازار

این مرحله یکی از مهمترین قسمتهای استفاده از ماتریس بوستون است زیرا تعریف نادرست بازار منجر به نتایج نادرست می شود. به عنوان مثال ، مارک مرسدس بنز کمتر از 20 درصد بازار خودروهای سواری در نظر گرفته نمی شود ، اما در بازار کالاهای لوکس این یک گاو شیری است.

سهم نسبی بازار را محاسبه کنید

سهم بازار به سهم بازار یا درآمد برند به سهم بازار یا درآمد بزرگترین رقیب شما در صنعت تقسیم می شود. به عنوان مثال ، اگر سهم بازار شما 10 درصد و سهم بازار شما 25 درصد باشد ، سهم بازار شما 0.4 خواهد بود. سهم نسبی بازار افقی ، گوشه سمت چپ 0 ، میانه 0.5 و سمت راست 1 است که بیشترین سهم بازار را نشان می دهد.

نرخ رشد بازار را تعیین کنید

نرخ رشد صنعت با استفاده از گزارش های صنعت یا از طریق رشد متوسط ​​درآمد شرکت های پیشرو در صنعت محاسبه می شود. این نرخ به صورت درصد محاسبه می شود و بسته به نوع صنعت دامنه آن متفاوت است.

دایره ها را در ماتریس بکشید

پس از محاسبه تمام معیارها ، باید بتوانید مارک ها یا محصولات مختلف را به ماتریس بکشید. این کار با رسم هر مارک به صورت دایره ای انجام می شود ، مقدار آن متناسب با سهم تجاری از درآمد کسب و کار است.

آیا شما تجربه استفاده از ماتریس بوستون یا CG را دارید؟ این مدل چقدر برای شما موثر بوده است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید