کارشناسان مدیریت سازمانی برنامه ریزی استراتژیک را تشویق می کنند زیرا دستیابی به اهداف نیاز به برنامه ریزی و صبر دارد و مدیریت استراتژیک می تواند به شرکت ها در رسیدن به اهدافشان کمک کند.

برنامه های مدیریت اطمینان حاصل می کنند که اقدامات لازم برای دستیابی به اهداف تجاری در سطح تجارت انجام شده است. در این مقاله ، ما مدیریت مدل را شرح خواهیم داد ، در مورد چگونگی دستیابی و دستیابی به اهداف مدیریت بحث خواهیم کرد و یک مدل مدیریت را آماده خواهیم کرد.

مدیریت پارادایم چیست؟

استراتژی مدل سازی استفاده از مشاغل اصلی برای دستیابی به اهداف تجاری است. برنامه ریزی سازمانی مستلزم ارزیابی نحوه کار سیستم و سازمان است. عوامل خارجی که می توانند فعالیتهای سازمان را تحت تأثیر قرار دهند نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

برنامه های مدیریت شامل تعیین اهداف سازمانی ، تجزیه و تحلیل فعالیت های رقبا ، ارزیابی ساختار درون سازمان ، بررسی دستورالعمل های فعلی ، شناسایی یا اصلاح تغییرات در شرایط سازمانی است.

به عبارت دیگر ، مدیریت مدیریت شده را می توان مجموعه ای از برنامه های استراتژیک و تفکر انتقادی دانست. در این راستا ، می توان تفکر تأملی در مورد استراتژی تعیین اهداف برای سازمان و توانایی سازمان در شناسایی نیازهایی که از طریق برنامه های استراتژیک تأمین می شود ، به دست آورد.

مدیریت چگونه کار می کند؟

اگرچه مدیریت ارشد غالباً مسئول اجرای شیوه های سازمانی است ، اما ایده ها ، اهداف و مشکلات توسط هر عضوی از سازمان قابل ارائه است. از طرف دیگر ، برخی از شرکت ها از متخصصی استفاده می کنند که مسئول مشاوره و برنامه ریزی برای بهبود عملکرد شرکت است.

مدیریت استراتژیک شامل 4 مرحله است:

تحلیل و بررسی
شکل گیری استراتژی
کارایی
ارزیابی و کنترل

تحلیل و بررسی

قبل از برنامه ریزی یک فرایند استراتژیک جدید ، باید روند فعلی را ارزیابی کنید. کدام کار درست انجام می شود؟ چه مشکلی وجود دارد؟ زمان پاسخگویی به س ofالات مختلف برای یافتن عناصر اصلی یک برنامه استراتژیک است. در این راستا ، تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری مفید برای شناسایی نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و خطرات است.

شکل گیری استراتژی

از آنجا که اطلاعات لازم را از طریق تجزیه و تحلیل دارید ، وقت آن است که برای دستیابی به اهداف خود برنامه عملی تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که مراحل مشخص ، متمرکز و مستقیماً با هدف در ارتباط هستند. توجه داشته باشید که فرایندها و روش ها برای افراد سازمان قابل درک و کاربردی است و همه افراد مرتبط با این برنامه می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

اجرای استراتژی

در این مرحله شما باید مراحل و اقداماتی را که در برنامه استراتژیک خود انجام داده اید دنبال کنید. همه ذینفعان برای دستیابی به حداکثر کارایی این طرح را اجرا می کنند.

ارزیابی و کنترل

بعد از 3 مرحله بعدی ، می توانید نتایج کار را ارزیابی کنید ، س importantالات مهمی که در این مرحله باید بپرسید: 1- آیا به هدف خود رسیده اید؟ 2- آیا این فرآیند در سطوح مختلف شرکت به درستی اجرا شده است؟ بر اساس پاسخ ها ، در صورت لزوم می توانید در برنامه تجدید نظر کرده و تغییرات لازم را ایجاد کنید.

مزایای مدیریت استراتژیک چیست؟

امروزه سازمانها از مدیریت استراتژیک سود زیادی می برند:

مزیت رقابتی: مدیریت استراتژیک تجارت را نسبت به رقبا ترجیح می دهد زیرا ویژگی فعال این رویکرد این است که سازمان همیشه از تغییرات بازار آگاه است.

دستیابی به اهداف: مدیریت استراتژیک با استفاده از فرایندها و روشهای روشن و پویا برای شکل دادن و اجرای مراحل به اهداف می رسد.

توسعه پایدار: یکی دیگر از نتایج مدیریت استراتژیک افزایش فعالیتها و کارایی سازمان است که در نتیجه توسعه سازمان کنترل و پایدار خواهد شد.

وحدت سازمانی: مدیریت استراتژیک مستلزم برقراری ارتباط در سطح سازمانی و دستیابی به هدف است و برای دستیابی به اهداف مشترک برای همه اعضای سازمان تلاش می کند که منجر به یکپارچگی و اتحاد سازمانی می شود.

افزایش آگاهی در مدیران: مدیریت استراتژیک یک چشم انداز و چشم انداز عمیق برای آینده شرکت است. اگر مدیران همیشه در این مسیر حرکت می کنند ، بهتر از روند و مشکلات صنعت مطلع می شوند. با اجرای برنامه ریزی و تفکر استراتژیک ، مدیران آمادگی بیشتری برای رویارویی با چالش های آینده خواهند داشت.

مدل های مدیریت استراتژیک

تاکنون دانشمندان این حوزه مدلهای مختلفی از مدیریت استراتژیک را ارائه داده اند. در اینجا برخی از مدلهایی آورده شده است که خوانندگان را معرفی می کند و مختصری از مهمترین و رایج ترین مدلها را ارائه می دهد.

تحلیل زنجیره ارزش
تجزیه و تحلیل SWOT
مدل PEST / PESTLE
استراتژی اقیانوس آبی
پنج نیروی رقابتی پورتر مدل پنج نیروی حمل و نقل
کارت امتیازی متوازن SC
نقشه استراتژی
برنامه ریزی گفتار
مدل های فاکتور تامپسون و استریکلند 7
مدل چارچوب VRIO یا VRIO

تحلیل زنجیره ارزش

تحلیل زنجیره ارزش فعالیتهای سازمان را در دو سطح بررسی می کند ، ابتدا فعالیتهای اصلی و سپس اقداماتی که نقش حمایتی دارند. فعالیت های اصلی شامل: تدارکات داخلی ، فعالیت های عملیاتی ، تدارکات خارجی ، بازاریابی و فروش ، خدمات و اقدامات پشتیبانی ، از جمله: زیرساخت ها ، مدیریت منابع انسانی ، تحقیق و توسعه ، امور مالی ، مواد اولیه و …

تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT روشی است برای بررسی محیط داخلی و خارجی یک کسب و کار و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن (مربوط به محیط داخلی) ، فرصت ها و خطرات (مربوط به محیط خارجی). این تجزیه و تحلیل به کسب و کار کمک می کند تا بداند در چه موقعیت هایی به خوبی کار می کند و در چه موقعیت هایی نیاز به تغییر و توسعه دارد.

مدل PEST یا PESTLE

آفات سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی اجتماعی و فناوری است. در یک فضای کسب و کار ، هر یک از این جنبه ها را می توان کشف و شناسایی کرد تا به سلامت سازمان کمک کند.

با افزودن چند نامه دیگر ، می توانیم به مدل PEST یا PESTLE دست یابیم ، كه همچنین عوامل محیطی و قانونی را نیز در نظر می گیرد. شکل دیگر این مدل STEEPLED است که فاکتورهای آموزشی و جمعیت شناختی نیز در تحقیقات دارد.

 

استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی یک مدل مدیریت استراتژیک است که در کتابی به همین نام در سال 2005 شرح داده شده است. این کتاب نحوه ایجاد یک بازار رقابتی و غیرقابل کنترل را توضیح می دهد.

ایده اصلی این رویکرد این است که سازمانها به جای فعالیت در فضای بازار رقابتی و توسعه یافته (مانند اقیانوس سرخ) باید به دنبال یک بازار جدید و غیر رقابتی (اقیانوس آبی) باشند.

اگر سازمان ها بتوانند اقیانوس آبی ایجاد کنند ، به معنای افزایش قابل توجه ارزش شرکت ، خریداران و کارمندان است.

پنج نیروی رقابتی پورتر (مدل پنج نیرویی پورتر)

مدل پنج نیروی رقابتی در سال 1979 توسط مایکل پورتر شکل گرفت: ریسک کالای جدید یا جایگزین ، ریسک جدید رقبا ، قدرت چانه زنی مشتری ، قدرت چانه زنی تامین کننده و رقابت بین رقبای موجود. میزان فشار وارده بر هر یک از این نیروها می تواند به تعیین تأثیر رویدادهای آینده بر سازمان شما کمک کند.

کارت امتیازی متوازن SC

این روش در سال 1990 توسط رابرت کاپلان و دیوید نورتون پیشنهاد شد. به این ترتیب با تمرکز بر اهداف سازمانی سطح بالا ، اهداف را کامل می کند و برنامه ریزی خاصی را برای دستیابی به اهداف ارائه می دهد و این رویکرد دارای طرح های مختلف و عملی است.

نقشه استراتژی

نقشه استراتژی ابزاری بصری است که پیوند روشنی بین برنامه استراتژیک و دستیابی به اهداف کلیدی برقرار می کند. نقشه استراتژی بخشی کلیدی از یک رویکرد کارت امتیازی متعادل است ، اما مختص آن است و می تواند یک روش خوب برای برقراری ارتباط با سطح بالای اطلاعات و اهداف سازمانی باشد ، که در قالب قابل فهم به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد. . مزایای این روش را می توان به شرح زیر نشان داد:

یک نمایشگر ساده ، واضح و بصری که به راحتی می توان به آن دسترسی داشت.
همه اهداف را به عنوان یک استراتژی واحد ارائه می دهد.
هنگام انجام وظایف خود به همه کارکنان توجه می کند.
در شناسایی اهداف کلیدی کمک می کند.
به شناسایی بهتر عناصر استراتژیک نیاز به توسعه و تغییر کمک می کند.
به شما کمک می کند ببینید اهداف چگونه بر دیگران تأثیر می گذارند.