در دنیای امروز ، افراد بسیار کمی هستند که در یک سازمان کار می کنند و حداقل یک بار از واحد مدیریت منابع انسانی یا منابع انسانی نام نبردند. در این مقاله سعی داریم صفر تا صد مدیریت منابع انسانی را توضیح دهیم و امیدواریم در پایان این مقاله بخوانید.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی فعالیتی در داخل سازمان است که شامل مشاغل مرتبط با استخدام ، کلیه امور مربوط به حضور کارمندان در سازمان و در واقع مدیریت کارکنان در سازمان است.

منابع انسانی اغلب به عنوان منابع انسانی (HR) نامیده می شود. واحد منابع انسانی یا منابع انسانی یک شرکت یا سازمان معمولاً وظیفه ایجاد ، پیاده سازی و نظارت بر سیاست های حاکم بر کارمندان و ارتباط کلی سازمان با کارمندان خود را دارد.

اصطلاح منابع انسانی (HR) اولین بار در دهه 1900 و سپس در دهه 1960 به طور گسترده ای برای توصیف افرادی که به طور کلی برای یک سازمان کار می کنند ، استفاده شد در مقاله «زمان و پیشرفت در علم» ، شکل مدرن به نهادی گفته می شود که مسئولیت مدیریت امور کارمندان را بر عهده دارد.

مدیریت منابع انسانی مدیریت کارکنان است که بر کارمندان به عنوان دارایی در تجارت تأکید دارد. در این راستا ، گاهی اوقات مدیریت سرمایه انسانی (HCM) نامیده می شود.

مانند سایر دارایی های تجاری ، هدف از استفاده از کارمندان به حداقل رساندن ریسک و به حداکثر رساندن بازده سرمایه گذاری است. علاوه بر این ، مدیران منابع انسانی ، به همراه مدیران ارشد ، مسئول ایجاد فضای خوش بینی ، اعتماد و پویایی برای کارکنان هستند که تعریف صحیحی از ارزشهای سازمانی و احترام در بین کارکنان را ارائه می دهد.

اهداف مدیریت منابع انسانی

اهداف مدیریت منابع انسانی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

اهداف اجتماعی

اقدامی انجام می شود که نیازهای اخلاقی و اجتماعی یا چالش های شرکت و کارکنان آن را برآورده می کند ، از جمله موارد حقوقی مانند فرصت برابر و حقوق برابر برای کار.

اهداف سازمانی

کارکردهایی که کارایی سازمان را تضمین می کنند. این اقدامات شامل آموزش ، استخدام پرسنل مناسب متناسب با میزان پرسنل موجود و همچنین نگهداری کارکنان است.

هدف عملکردی

دستورالعمل های مورد استفاده برای حفظ عملکرد صحیح بخش منابع انسانی در سازمان شامل اطمینان از تخصیص کامل و صحیح منابع و امکانات موجود در بخش منابع انسانی به امور و کارآیی آنها می باشد؟

اهداف شخصی

این منابع از اهداف شخصی کارمندان پشتیبانی می کرد. این شامل فرصت های آموزشی یا پیشرفت شغلی و همچنین حفظ رضایت کارکنان است.

دپارتمان مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی را می توان به کلاسهای کوچکتر تقسیم کرد که معمولاً دو سطح قبل و حین استخدام را شامل می شود و شامل موارد زیر است:

  • استخدام ، ورود ، نگهداری
    مدیریت منابع انسانی و مدیریت نیروی کار
    شرح شغل ، شرح شغل و تعیین مسیر شغلی
    پاداش خدمات ، جوایز و مزایا
    انطباق و اجرای قانون کار
    مدیریت کسب و کار
    آموزش و توسعه
    پرورش جانشینان
    تعامل و آگاهی کارکنان
    تیم سازی
    نرم افزار مدیریت منابع انسانی

    بیشتر حوزه های مدیریت منابع انسانی دارای نرم افزار پیشرفته ای هستند که فرایندهای منابع انسانی را خودکار می کنند. به عنوان مثال ، نرم افزار تأیید از سرگیری و استخدام متقاضیان کار به طور قابل توجهی رشد کرده است تا به کارفرمایان و جویندگان کار کمک کند تا همه کارهای مربوط به استخدام را به صورت الکترونیکی انجام دهند. بخشی از نرم افزار ERP نرم افزار مدیریت منابع انسانی است.

    اهمیت مدیریت منابع انسانی

    اعضای تیم مدیریت منابع انسانی مسئولیت اطمینان از وجود بیانیه ماموریت ، چشم انداز و ارزشهای مشترک در داخل سازمان را دارند. بنابراین ، این عناصر مشترک کارمندان را القا می کند و به آنها کمک می کند و آنها دلیل قابل قبولی برای تعهدات خود می یابند. خود را بخشی از یک کل بزرگتر بدانید و آن را مفید بدانید.

    نقش مدیریت منابع انسانی مدیریت افراد برای دستیابی به اهداف و مأموریتهای سازمان و تقویت فرهنگ سازمانی است. در حقیقت ، هنگامی که مدیریت منابع انسانی در داخل یک سازمان م managersثر باشد ، مدیران منابع انسانی (HR) می توانند با استخدام متخصصان جدید با مهارت های لازم برای دستیابی به اهداف سازمان. همچنین می تواند به آموزش و آموزش کارمندان فعلی سازمان کمک کند.

    شما باید بدانید که یک سازمان به اندازه یک کارمند خوب است. این واقعیت اهمیت مدیریت منابع انسانی را در حفظ و بهبود سلامت و وضعیت تجارت ما نشان می دهد.

    علاوه بر این ، مدیران منابع انسانی می توانند بازار کار را که یکی از مهمترین عوامل تأمین و جلوگیری از رضایت است ، برای موفقیت بیشتر سازمان در استخدام در یک فضای کاملاً رقابتی و افراد جویای کار ، مطالعه کنند. ما می توانیم به شما کمک کنیم تا جذاب تر به نظر برسید. باعث خستگی و فرسودگی کارکنان می شود.

    ارتباط بین مدیران منابع انسانی و سایر مدیران

    در حقیقت ، برخی از وظایف مدیریت منابع انسانی توسط مدیرانی انجام می شود که مسئولیت ارتباط مستقیم با کارمندان ، انگیزه ، مشارکت موثر و افزایش بهره وری کارکنان را دارند.

    بعلاوه ، برخی از سازمانها اکنون برخی از فعالیتهای مدیریت منابع انسانی خود را به شرکتهای متخصص در این زمینه واگذار می کنند و یا از مشاوران حرفه ای کمک می گیرند ، که منجر به منابع انسانی در سازمان می شود. اعضای تیم مدیریتی می توانند کار کنند. از همه مهمتر ، آنها باید سازمان را کاملاً بشناسند و بیشتر بر آن تمرکز کنند.

    وظایفی مانند حقوق و دستمزد ، پیاده سازی سیستم مدیریت عملکرد ، ایجاد کتابچه راهنمای کارمندان و قوانین سازمانی معمولاً می توانند از طریق منابع خارجی تأمین شوند.

انتظارات جدید از واحد منابع انسانی

روزهایی که کارکنان منابع انسانی اولویت ها ، نیازها و برنامه ها را از تیم اجرایی سازمان دریافت می کردند به پایان رسیده است. امروز انتظار می رود تیم منابع انسانی پشت میز تصمیم گیری قرار بگیرد و فرایندها ، برنامه ها و راه حل های شغلی را برای بهبود عملکرد و عملکرد کارکنان سازمان ارائه دهد. به طور موثری سازمان خود را بهبود ببخشید.

این رویکرد جدید به نقش مدیریت منابع انسانی در واقع یک جهت استراتژیک برای بخش منابع انسانی و اندازه گیری خوبی از کیفیت کار اداره منابع انسانی است. در این رویکرد ، متخصصان منابع انسانی امنیت کارفرما و شرکت آن را در برابر دعوا و سردرگمی ناشی از کار حل صحیح مشکل حفظ می کنند و در واقع این ذینفعان شرکت هستند. شما باید بتوانید بین همه ذینفعان خود از جمله شاتریان ، هیئت مدیره ، مالکان ، سهامداران ، مدیران و کارمندان شرکت تعادل برقرار کرده و تصمیم گیری کنید.