در این مقاله موضوع Niche Market را توضیح خواهیم داد. اما قبل از آن بد نیست نگاهی به زندگی روزمره خود بیندازیم. بازار نقل قول های الهام بخش این روزها داغ است و همه ما حداقل دو یا سه بار در روز وارد شبکه های اجتماعی می شویم و معمولاً آن را دوست داریم. لطفاً ابتدا تصویر زیر را بررسی کنید. به نظر شما چه نقل قولی می تواند مربوط به این تصویر باشد؟

 

شاید این را برای نوعی تصویر حدس زده باشید که می توانید عباراتی مانند “خاص بمانید” یا “متفاوت کمتر یا بهتر” و اصطلاحاتی از این دست را برای انتقال ایده منحصر به فرد ، منحصر به فرد و منحصر به فرد در مخاطب استفاده کنید.

به طور خلاصه ، بازار طاقچه بازاری برای افرادی است که “کمی خاص” هستند و غالباً نیازها و علایق متفاوتی نسبت به عموم دارند! در دنیای تجارت به چنین بازارهایی نارگیل و به بازارهای آنها نارگیل گفته می شود.

بازار طاقچه چیست؟

اول به یک بازار فکر کنید. به عنوان مثال ، من به بازار لباس علاقه مند هستم. ما این بازار را به دسته هایی مانند لباس های زمستانی ، تابستانی ، بهاری و پاییزی تقسیم می کنیم. در همه اینها ما دوست داریم با لباس های زمستانی کار کنیم. اما ما باید بخش بندی بازار را ادامه دهیم تا بتوانیم مخاطبان خود و در نتیجه نیازهای آنها را بهتر درک کنیم. به عنوان مثال ، این بخش را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد:

خوش آمدی
معایب
معایب
رنگ
ورزش ها
ساده

مردم معمولاً وقتی به اینجا می رسند قطعه ای را برمی دارند و کالایی را برنامه ریزی می کنند یا کمی بیشتر برش را ادامه می دهند. اما اگر آنها به بورس سهام گوش دهند ، مطمئناً می توانند با تأثیر کم ، درآمد خوبی کسب کنند.

بازارهای ویژه بازارهایی هستند که آنقدر کوچک هستند که بازارهای تقسیم شده را به حساب نمی آورند. این کوچک بودن به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد و منحصر به فرد آنهاست. در این مثال ، افراد بزرگی که نیاز به پوشیدن لباس های رنگی دارند قطعاً به بخش ما برای تولید لباس نمی رسند. زیرا نمی خواهیم برای برخی از فروش ها از اندازه معمولی و بزرگ استفاده کنیم. کار آن بنده خدا که جثه بزرگی دارد چیست؟

این افراد مایلند بیش از دلایل دیگر ویژگی های شخصیتی خاص خود را بپردازند و البته نیازهای برآورده نشده که اغلب برای دیگران تأمین می شود ، پرداخت می کنند. اما تعداد آنها خیلی بیشتر از بقیه است. به عنوان مثال ، آن شخص محترم باید لباس رنگی خود را به جای 80 هزار تومان ، 200 یا حتی 300 هزار تومان بخرد.

Niche Marketing ، به عنوان مثال ، به بخشی از بازار اشاره دارد که بر روی محصولاتی تمرکز می کند که بسیار خاص هستند.

تصویر زیر هنوز خریداران بازار پوشاک زمستانی را نشان می دهد. نوع رنگ لباس زمستانی با خاکستری مشخص شده است. همانطور که می بینید ، اینها بازارهای بسیار کوچکی هستند که معمولاً در گوشه و کنار بازارهای سگمنت قرار دارند. احتمالاً به همین دلیل است که به آن گوشه بازار نیز گفته می شود.

 

برخی از بازارهای ویژه را مشاهده کنید

ما اکنون به سراغ مسائلی می رویم که اکنون بازار طاقچه ای است. به یاد داشته باشید که بازاریابی بازار می تواند با گذشت زمان به یک بازار مشترک تبدیل شود. زیرا منحصر به فرد نیستند و بسیاری از شرکت ها به آنها اعتماد می کنند. اما به طور کلی ، بازارهای سهام اغلب کوچکتر اما کارآمدتر از بخشهای اصلی بازار هستند.

زبان

در ایران ، اگر شخصی بخواهد زبان دوم را یاد بگیرد ، قطعاً انگلیسی را انتخاب می کند. اگر او می خواهد با دیگران متفاوت باشد ، باید به فرانسه ، آلمان و اسپانیا برود. اما اگر این فرد در حال یادگیری زبان هایی مانند چینی ، ژاپنی ، تایوانی و غیره باشد ، زیرا افراد کمی این زبان ها را می دانند و می توانند صحبت کنند ، می توانند تعداد زیادی متقاضی را ارائه دهند. بنابراین ، بازار چینی ، ژاپنی و زبانهای مختلف در ایران بازار خوبی است.

همانطور که مشاهده می کنید ، بازارهای مختلف از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ، بازار ژاپن در ایران جایگاه ویژه ای دارد ، اما در ژاپن قطعاً چنین نیست.

انرژی تجدید پذیر

هسته اصلی انرژی های تجدیدپذیر ، مانند تولید برق از باد ، نور خورشید ، جریان های اقیانوس ، و بنابراین ، افرادی که در راه اندازی چنین سیستم هایی تخصص دارند می توانند به خوبی از آنها استفاده کنند.

محصولات واقعیت مجازی

چندین سال از معرفی واقعیت مجازی می گذرد. اگرچه این سیستم ها هنوز جهانی نیستند ، اما مخاطبان خاص خود را دارند. وی مشاغلی را تاسیس کرد تا تجربه کار با واقعیت مجازی را به مردم ارائه دهد. بنابراین تولید محصولاتی مانند بازی های واقعیت مجازی می تواند این قشر از مخاطبان را سیراب کند.

محصولات زیست تخریب پذیر

به منظور خلاص شدن از بحران های پیش روی سیاره ما ، روندهای جهانی در حال ظهور است که ما را به استفاده از محصولاتی که آسیب کمتری به محیط زیست می رسانند ، تحریک می کند. عموم مردم نیز در کنار شرکت هایی هستند که به این روش کار می کنند. بنابراین اگر ما بتوانیم محصولاتی مطابق با طبیعت تولید و ارائه دهیم ، می توانیم در سیاره سیاره صرفه جویی کرده و سود کسب کنیم.

همانطور که می بینید ، بازارهای اصلی را افراد با نیازهای ویژه تشکیل می دهند. این بازارها معمولاً پتانسیل زیادی برای درآمد دارند. آنها هنوز تمیز هستند و رقابت بیشتر نشده است. شرکت کنندگان در این بازارها می توانند هزینه بیشتری برای مارک هایی که نیاز آنها را برآورده می کنند بپردازند.