این نوع از برنامه ریزی کردن به معنای برنامه ریزی برای توسعه و اجرای استراتژی ها برای دستیابی به اهداف سازمانی و تدوین برنامه استراتژیک است. با یک سوال ساده شروع می شود.

سوالاتی از این قبیل بپرسید: آیا ما باید همان کار را انجام دهیم یا خط تولید را تغییر دهیم یا چگونه باید آن را انجام دهیم؟ تأثیرات اجتماعی ، سیاسی ، فناوری و سایر تأثیرات زیست محیطی بر عملکرد ما چیست؟ آیا آماده پذیرش تغییر هستیم؟

ساختار سازمانی سندی توصیفی از یک سازمان است. بسته به اندازه و پیچیدگی هر کسب و کار ، ممکن است چندین صفحه طول بکشد تا تکمیل شود.

بسیاری از مدیران می توانند از داشتن یک برنامه استراتژیک بهره مند شوند. در واقع ، فرآیند تهیه یک برنامه استراتژیک به مدیران و تیم ها این فرصت را می دهد که چند قدم به عقب بروند و ببینند کجا می توانند بروند تا ببینند اکنون کجا هستند ، چه می خواهند و آینده چه آینده ای را به همراه خواهد داشت.

یا اینکه بدانیم کجا هستیم و کجا می خواهیم برویم ، با اعتماد به نقاط قوت و ضعف سازمان می توانیم از تهدیدها و فرصت های محیط استفاده کنیم. بدون یک برنامه استراتژیک ، فعالیت ها و فعالیت ها روزانه و در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و البته داشتن یک هدف و اولویت احساس نمی شود.

برنامه ریزی فرایندی مداوم در قالب مدیریت عالی سازمانها است. هنگامی که سازمانی می خواهد رشد کند ، عملکرد خود را تغییر دهد ، مدیریت داده را بهبود بخشد ، فعالیتهای بخشهای مختلف را ادغام کند یا از ناامیدی در سازمان خود بکاهد ، یک برنامه استراتژیک یکی از راه حلهاست.

تمهیدات خوب برنامه ریزی
منافع مالی

شرکتهایی که برنامه دارند رفاه ، قیمت پایین ، EPS بالا (درآمد سهم) و سود زیاد را سازمان می دهند. امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ مدیون دلیل اصلی موفقیت مالی برنامه ریزی شده خود هستند.

پیشنهاداتی برای فعالیتهای سازمانی

برنامه ریزی نمونه افراد را به عنوان یک سازمان به سمت سازمانهای هدف سوق می دهد و این اقدامات و تلاشها در راستای اهداف بلند مدت به صورت منسجم انجام می شود و به کارمندان کمک می کند آنچه را که می خواهند انجام دهند و به آنچه می خواهند برسند. اهداف مشخصی را نشان می دهد که راه پیشرفت را به همه نشان می دهد.

رقابت خوب

در رقابت جهانی امروز ، مشاغل دارای رقابت خوب (توانایی رقابت) فروش و عملکرد اقتصادی بهتری دارند. این تنها در صورت پیش بینی آینده امکان پذیر است. آینده را می توان از طریق برنامه ریزی استراتژیک پیش بینی کرد ، به مدیران اجازه می دهد پیش از بروز مشکلات ، مشکلات را پیش بینی و ارائه دهند.

کاهش خطر

استراتژی های تجربی ، اطلاعات زیادی را برای ارزیابی ریسک ها ، کاهش ریسک و سرمایه گذاری در فرصت های امن تجاری فراهم می کنند. بنابراین ، احتمال خطا و خطای نابجا کاهش می یابد.

تحریک شده و تجدید می شود

برنامه ریزی استراتژیک معمولاً در قالب مدیران سطح بالا انجام می شود و این مدیران از آنجا که سازندگان این طرح هستند ، نه تنها به اهداف و برنامه ها پایبند هستند ، بلکه به فکر ایده های جدید برای اجرای بهتر استراتژی های انگیزشی نیز هستند. یک جدید

از طرف دیگر ، وقتی افراد در سطوح پایین سازمان احساس می كنند كه تلاششان برای دستیابی به اهداف تعیین شده متمركز است ، انگیزه و انگیزه بیشتری برای انجام وظایف خود پیدا می كنند.

رضایت در نیروی کار می تواند یک نقطه قوت برای سازمان باشد زیرا باعث صرفه جویی در هزینه های سازمانی زیادی مانند از دست دادن کارکنان ، ترک کارکنان و استخدام افراد جدید و … می شود. بنابراین ، انگیزه در کارکنان باعث می شود که آنها بیشتر در انجام وظایف خود مشارکت داشته باشند و در نتیجه ، نظم را افزایش می دهد ، کارکنان و سازمانهای تولیدی را تقویت می کند.

استفاده موثر از منابع در برنامه ریزی استراتژیک

استراتژی های طراحی شده برای تلاش برای بهره وری بیشتر و استفاده کارآمد از منابع. منابع کمیاب هستند و برنامه ای برای کمک به استفاده از این منابع محدود در مکان و زمان مورد نیاز در دسترس است.

چگونه می توان یک برنامه استراتژیک ساخت

تا کنون ، ما یاد گرفتیم که یک برنامه استراتژیک چیست و چگونه می تواند برای سازمان مفید باشد. یک برنامه استراتژیک شامل هفت حوزه اصلی است:

بیانیه چشم انداز

آینده نگری پیش بینی آینده تجارت است. به همین ترتیب ، این رویای آینده برای مشاغل باید برقراری ارتباط با کارمندان و مشتریان و سایر عناصر تجاری به روشی تحریک کننده باشد. دیدگاه سازمانی نیز باید به درستی ارزیابی شود تا از به روز بودن واقعیت ها و عملکردها اطمینان حاصل شود.

 

اطلاعات ماموریت

همانطور که چشم انداز چشم انداز شما از آینده تجارت شما را برای مشتریان و شرکا توصیف می کند ، بیانیه ماموریت آنچه اکنون اتفاق می افتد را توصیف می کند و اغلب کارهایی را که تجارت انجام می دهد ، برای چه کسی و نحوه انجام آن شرح می دهد. هر روز بر روی ماموریت تمرکز کنید تا لازم باشد تا بتوانید به چشم انداز خود برسید. در حقیقت ، بیانیه ماموریت می تواند گزینه های شما را گسترش یا محدود کند.

اون جنگ

ارزش ها واقعاً باورها ، رفتارها و شرایط شما را تعریف می کنند. ایده ها و رهنمودهایی که به شما امکان می دهد به مأموریت و چشم انداز خود برسید.

جستجوی SWOT

جزئیات SWOT ابزاری عالی است و مخفف نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها است. تجزیه و تحلیل SWOT یک تجزیه و تحلیل وضعیت است و به طور واقعی موقعیت هر کسب و کار را در بازار تعیین می کند.

با استفاده از این روش ، محیط داخلی و محیط خارجی سازمان را بررسی می کنیم. بررسی محیط داخلی نقاط قوت و ضعف را شناسایی می کند و محیط خارجی فرصت ها و تهدیدهای موثر بر تجارت را مشخص می کند.

انتظارات بلند مدت

اهداف بلند مدت یک سطح زیر چشم انداز هستند ، و اهداف واقع بینانه ای هستند که نحوه برنامه ریزی شما برای دستیابی به چشم انداز را مشخص می کنند و اغلب برای سه تا پنج سال آینده مشخص می شوند ، درست با ماموریت و چشم انداز.

اهداف “بلند مدت” از نقاط عطف مهمی است که توسط شرکتی تعیین می شود که فعالیت های خود را به سمت اهداف بلند مدت خود هدایت می کند.

اهداف سالانه

اهداف بلند مدت باید اهداف یک ساله داشته باشند تا اهداف اصلی را اولویت بندی کنند و برای تعریف دقیق اهداف ، باید چیزی به نام SMART وجود داشته باشد: S) خاص: M: برنامه ریزی شده: دستیابی به موفقیت (A: دستاورد): قابل دستیابی ، (R : مطمئنا): واقعی و (T: مبتنی بر تیم): مبتنی بر زمان.

هنگامی که هدف یک ساله خود را تعیین کردید ، ممکن است همه این اهداف را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کنید که اقدامات و اهداف سه ماه آینده را مشخص می کند و سپس اهداف کوتاه مدت ، اهداف. آنها عملی شما هستند.

برنامه عملیاتی

هر هدف باید برنامه ای داشته باشد که شامل جزئیاتی برای رسیدن به هدف باشد. میزان جزئیات بستگی به میزان سازگاری شما در مدیران و تیم ها دارد.

هرچه جزئیات بیشتری را برای اهداف خود در نظر بگیرید ، انعطاف پذیری ، انتخاب و خلاقیت کمتری را برای افرادی که مسئول اجرای طرح هستند خواهید داشت.

یک اعلامیه مشهور وجود دارد که چشم انداز بدون برنامه فقط یک رویاست و یک برنامه بدون چشم انداز یک معیار است. اما چشم انداز و برنامه می تواند جهان را تغییر دهد. مسلماً ایجاد یک برنامه برای دستیابی به اهداف شغلی شما ممکن است دنیا را تغییر ندهد ، اما می تواند. بسیاری از مشاغل پر رونق از یک گاراژ شروع به کار کرده و با برنامه ریزی به غول تبدیل شده اند.