تفاوت بین کلیک و جلسه را کاملاً درک کنید

وقتی پنل منحصر به فرد خود را باز می کنید ، با اطلاعات زیادی روبرو می شوید. این اطلاعات در قالب گزارش های مختلف در اختیار شما قرار می گیرد. هدف از این گزارش ها آگاهی از عملکرد کمپین و رفتار کاربران و اصلاح آن در صورت لزوم است. بنابراین ، شما باید با عناصر موجود در گزارش ها آشنا باشید. بسیاری از اوقات کاربران تفاوت بین اصطلاحات و حروف استفاده شده در گزارش ها را نمی دانند و این باعث می شود که آنها نتوانند تجزیه و تحلیل صحیح را انجام دهند. در ادامه ، ما تفاوت بین کلیک و جلسه را توضیح می دهیم ، که یک سوال ثابت از صاحبان کمپین است.

کلیک

هرگاه شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند ، بلافاصله به تعداد کلیک در صفحه تبلیغات افزوده و هزینه از بودجه تبلیغ دهنده کسر می شود. با این حال ، برای اطمینان از صحت کلیک ها ، سیستم Yektant با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی کلیک های مشکوک را شناسایی کرده و هزینه های مربوطه را به طور کامل به صفحه تبلیغات بازپرداخت می کند. در همین رابطه ، یکتانت گزارشی با عنوان “چرا نگران یک کلیک جعلی در یکتانت نیست” را ارائه داده است. فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر ، می توانید روش های تشخیص کلیک های مشکوک را بخوانید تا بطور کامل از چگونگی این روند آگاه شوید.

سشن

جلسه به مجموعه تعاملات کاربر با وب سایت گفته می شود که در طی یک دوره زمانی خاص رخ می دهد. یک جلسه می تواند شامل مشاهده صفحات مختلف ، رویدادها ، خواندن یک پست وبلاگ و هر تعامل دیگری باشد که کاربر با وب سایت مورد نظر دارد. به عنوان مثال ، همه موارد زیر را می توان در یک جلسه انجام داد.

کاربر می تواند چندین جلسه ایجاد کند. این جلسات ممکن است در طی یک روز ، یک هفته یا چند ماه انجام شود. به محض اتمام جلسه ، فرصتی دیگر به کاربر داده می شود تا جلسه جدیدی را شروع کند.

جلسه به دو روش به پایان می رسد:
بر اساس زمان:
سی دقیقه از آخرین اقدام در یک جلسه می گذرد و کاربر دیگر هیچ فعالیتی در سایت انجام نداده است.
وقتی نیمه شب است (ساعت 12 شب).
براساس تغییر کارزار
وقتی کاربری از طریق یک کمپین وارد می شود و سپس از آن خارج می شود و از طریق کمپین دیگری دوباره وارد سایت شما می شود.

در ادامه ، دو مورد ذکر شده را به طور کامل شرح می دهیم. لازم به ذکر است که الگوریتم محاسبه جلسه در سیستم Yektant مشابه Google Analytics است. در ادامه متن ، هر جا که کد JavaScript Analytics قرار دارد ، می توانید اسکریپت OneTan را اضافه کرده و تعداد جلسات موجود در پانل Yektant را تغییر دهید ، مشابه Google Analytics.

بر اساس زمان:
جلسه چقدر طول می کشد؟

به طور پیش فرض ، مدت زمان یک جلسه 30 دقیقه است ، اما هر سایت بسته به نیاز و کاربرد آنها می تواند پیش فرض Google Analytics را از چند ثانیه به چند ساعت تغییر دهد.

جلسه چگونه محاسبه می شود؟

وقتی روی تبلیغ یا پیوند کلیک می کنید ، صفحه پیوند بارگیری می شود. برای بارگذاری کامل صفحه ، باید کدهای مختلفی مانند کد JavaScript ، CSS ، تصاویر ، ویدئو و … را در جایی که صفحه جاسازی شده است بارگیری کنید. مرورگر کدهای مختلف را مرحله به مرحله از بالا به پایین اجرا می کند. وقتی به کد Google Analytics رسید ، درخواستی به Google Analytics ارسال می شود. اگر Analytics درخواست را به درستی دریافت کرده و با موفقیت اجرا کند ، جلسه جدیدی شروع می شود و تعداد جلسات یک جلسه افزایش می یابد. طی 30 دقیقه بعدی ، فرد در همان جلسه قرار می گیرد. ممکن است در این سی دقیقه صفحات دیگر سایت را ببیند و با آن سایت تعامل متفاوتی داشته باشد ، اما جلسه تا زمان سپری شدن سی دقیقه (زمان پیش فرض) همچنان در نظر گرفته شده است. اگر فرد پس از 30 دقیقه همچنان در آن وب سایت بماند و با وب سایت مورد نظر تعامل داشته باشد ، جشن دیگری آغاز می شود.

یک نمونه طراحی کنید

بگذارید با یک مثال واضحتر توضیح دهیم. فرض کنید شخصی به نام سپهر ساعت 9 صبح روی تبلیغات دیواری وب سایت عصر ایران کلیک می کند. مرورگر بارگیری صفحه را شروع می کند. وقتی صحبت از Google Analytics یا کد اسکریپت منحصر به فرد می شود ، یک جلسه را در نظر می گیرد و تعداد جلسات یک جلسه افزایش می یابد. سپهر حدود 5 دقیقه برای دیدن تبلیغات مورد نیاز خود روی دیوار وقت می گذارد و از دیوار خارج می شود. ساعت 9:05 است و سپهر از وب سایت دیوار خارج شده و در حال خواندن اخبار در وب سایت عصر ایران است. تا این مرحله ، یک کلیک و یک جلسه از طریق سپهر ایجاد شده است. همانطور که گفته شد ، جلسه از ساعت 9 صبح آغاز شد. اگرچه سپهر سایت دیوار را ترک کرده و مشغول مطالعه اخبار در عصر ایران است ، از آنجا که مدت زمان جلسه به طور پیش فرض 30 دقیقه است ، جلسه اول تا ساعت 9:30 ادامه دارد.

اکنون ساعت 9:20 است و سپهر آگهی دیواری را دوباره می بیند ، روی آن کلیک می کند و وارد سایت می شود. از آنجا که سپهر هنوز در 30 دقیقه از اولین جلسه ای است که هنگام ورود به دیوار در ساعت 9 صبح ایجاد شده است ، با ورود دوباره به دیوار در ساعت 9:20 صبح ، جلسه دیگری در نظر گرفته نمی شود. سپهر اکنون دو کلیک و یک جلسه ایجاد کرده است.

در ادامه می توان سناریوهای مختلفی را برای سپهر در نظر گرفت.

سناریو 1

سپهر مشغول دیدن تبلیغات مختلف است و قبل از ساعت 9:30 صبح از دیوار محل خارج می شود. در این حالت ، سپهر دو کلیک و یک جلسه برای سایت دیوار ایجاد کرده است.

سناریوی دوم

سپهر آنقدر مشغول تماشای تبلیغات است که ساعت 9:30 گذشته است. بدین ترتیب جلسه اول 30 دقیقه طول می کشد و سپهر سی دقیقه بعد و در واقع جلسه دوم وارد می شود. در این حالت دو کلیک و دو جلسه ایجاد می شود.

این چرخه ها و سناریوها می توانند بارها و به روش های مختلف تکرار شوند و تعداد جلسات و کلیک های ایجاد شده توسط کاربران را افزایش دهند. لازم به ذکر است که معیار ارزیابی کاربر نیست ، بلکه مرورگری است که کاربر با آن کار می کند.

براساس تغییر عناصر ردیابی:

هر زمان که کاربر بر روی یکی از تبلیغات منحصر به فرد شما کلیک کند ، از طریق utm ایجاد شده توسط واحد شما به صفحه مورد نظر تبلیغ کننده وارد می شود. اگر یکی از عناصر موجود در utm که واحد شما را ایجاد می کند ، تغییر کند ، یک جلسه تجزیه و تحلیل جدید ایجاد می کند. حتی اگر جلسه قبلی به مدت 30 دقیقه تمام نشده باشد. پنج عنصر در ایجاد utm عبارتند از:

منبع کمپین

کمپین متوسط

نام کمپین

مدت کمپین

محتوای کمپین

مثال

سپهر ساعت 10:00 بر روی یک آگهی سفر در وب سایت عصر ایران کلیک می کند و از طریق آگهی عصر ایران وارد سایت سفر می شود. ساعت 10:15 او سفر را ترک می کند و 5 دقیقه بعد ، روی تبلیغات سفر در سایت ورزش 3 کلیک می کند و این بار از طریق ورزش 3 وارد سفر می شود. اگرچه زمان بین دو کلیک کمتر از سی دقیقه است ، از آنجا که یکی از عناصر utm تغییر می کند ، Analytics آن را دو جلسه می داند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید از راهنمای Google استفاده کنید.

کلیک و جلسه

بین کلیک و جلسه تفاوت اساسی وجود دارد. ستون کلیک نشان می دهد که چند بار تبلیغ شما توسط کاربران کلیک شده است. از طرف دیگر ستون جلسه تعداد جلسات شروع شده توسط کاربران را نشان می دهد. بسیاری از تبلیغ کنندگان انتظار دارند تعداد کلیک ها و جلسات گزارش شده توسط الگوریتم های Yektant یا تعداد کلیک های گزارش شده توسط Yektant و رتبه نمایش داده شده توسط Google Analytics برابر باشد. در حالی که اختلاف 30٪ بین کلیک و جلسه کاملاً طبیعی است.

بعد از کلیک کاربر روی تبلیغ ، چه اتفاقی می افتد؟

هر زمان که کاربر بر روی تبلیغات یکی از سایت های شما کلیک کند ، دامنه ck.yektanet.com ابتدا بارگذاری می شود و سپس به سایت اصلی تبلیغ دهنده هدایت می شود. این انتقال کمتر از یک ثانیه طول می کشد و کاربر معمولاً متوجه تغییر نام دامنه نمی شود. به این ترتیب ، الگوریتم Yektant تشخیص می دهد که یک کلیک برای این تبلیغ خاص در این موقعیت تبلیغاتی رخ داده است و تعداد کلیک ها را افزایش می دهد.

اکنون صفحه فرود آگهی مورد نظر باید برای کاربر بارگذاری شود و اطلاعات موجود در اختیار کاربر قرار گیرد. برای بارگذاری کامل صفحه ، لازم است اطلاعات زیادی مانند کد JavaScript ، CSS ، تصاویر ، ویدئو ، صدا و … را از سرور اصلی به طور همزمان به کاربر منتقل کنید. کد رهگیری Analytics نیز در کد JavaScript قرار دارد. کدی که در JavaScript نوشته شده است خط به خط اجرا می شود. هر زمان که به اسکریپت Google Analytics برسد ، درخواستی به Google Analytics ارسال می شود. اگر درخواست به درستی به مقصد برسد و Analytics آن را با موفقیت دریافت و اجرا کند ، یک جلسه توسط کاربر در نظر گرفته می شود و تا سی دقیقه بعد ادامه دارد.

برای ثبت یک جلسه ، لازم است که مسیر گفته شده را دنبال کنید ، و سایت می تواند کد JavaScript را اجرا کند تا در نتیجه آن جلسه شمارش شود. هرگونه وقفه در مسیر کلیک به جلسه باعث می شود تا جلسه نادیده گرفته شود و نسبت کلیک به جلسه تغییر کند.

برخی از دلایل تفاوت بین کلیک و جلسه:
در کمتر از سی دقیقه چند کلیک

یک کاربر ممکن است چندین بار روی تبلیغ شما کلیک کند. در حالی که در طی سی دقیقه هنوز یک جلسه وجود دارد. بنابراین ، یک کاربر ممکن است در هنگام خرید چندین بار کلیک کند ، در حالی که Google Analytics او را به عنوان کاربر ثبت می کند و به ازای هر سی دقیقه ای که وقت خود را در وب سایت می گذراند و با وب سایت تعامل دارد ، جلسه ای اختصاص داده می شود. .

سرعت پایین بارگذاری سایت

گاهی اوقات سایت به آرامی بارگیری می شود و کاربر پس از کلیک ، قبل از بارگیری کامل صفحه ، صفحه دیگری را باز می کند یا با فشار دادن دکمه توقف از ظاهر شدن صفحه جلوگیری می کند. در این حالت ، چون کاربر روی آگهی کلیک کرده است ، منظور از کلیک است و تعداد کلیکها افزایش می یابد ، اما از آنجا که صفحه بارگیری نمی شود ، کدهای ردیابی Google Analytics نمی توانند کاربر را دنبال کنند و تعداد جلسات تغییر نمی کند .

از فیلتر شکن استفاده کنید

با توجه به شرایط موجود ، بسیاری از کاربران فیلتر شکن را روشن می کنند و این سرعت بارگذاری صفحه سایت را کاهش می دهد. مانند قبل ، بسیاری از کاربران قبل از بارگیری کامل صفحه و خواندن کد Google Analytics ، از صفحه خارج یا متوقف می شوند. در این حالت ، یک کلیک در نظر گرفته می شود ، اما تعداد جلسات تغییر نمی کند.

از کد قدیمی استفاده کنید

مطمئن شوید که از آخرین نسخه کد Google Analytics یا اسکریپت منحصر به فرد خود استفاده می کنید و همه تغییرات و به روزرسانی ها در آن نسخه گنجانده شده است.

قرار دادن در جای اشتباه

اطمینان حاصل کنید که کد Google Analytics در جای مناسب قرار گرفته است. لازم است کد Google Analytics را در قسمت Head سایت قرار دهید و صفحه خصوصی سایت را در Header قرار ندهید. هرچه کد به ترتیب کدهای دیگر موجود در Head بیشتر باشد ، احتمال اجرای آن نیز بیشتر است.

عدم وجود کد رهگیری

اگر به هر دلیلی تبلیغ دهنده کد Google Analytics را در کل وب سایت ، بخشی از وب سایت ، زیر دامنه ، زیر پوشه و غیره وارد نکند ، صفحه بارگیری می شود اما پیوندی برای صفحه ای که حاوی کد نیست محاسبه نمی شود. به همین دلیل ، لازم است که در Head قرار بگیرید تا در تمام صفحات وب سایت گنجانده شود.

کد رهگیری غیراستاندارد

گاهی اوقات تبلیغ کننده کد Google Analytics را به اشتباه وارد می کند ، سیستم دیگر نمی تواند مسیر را دنبال کند و ارتباط بین کلیک و تجزیه و تحلیل به درستی انجام نمی شود. در این حالت ، اگر کاربر روی تبلیغ کلیک کند و صفحه بارگیری شود ، تعداد کلیک افزایش می یابد ، اما رتبه محاسبه نمی شود.

تفاوت بین موبایل و دسک تاپ

به دلیل شباهت پیمایش (پیمایش صفحه تلفن همراه) و کلیک بر روی تلفن همراه ، برخی از کاربران هنگام مرور کاملاً ناخواسته و به اشتباه روی یک تبلیغ کلیک می کنند ، اما قبل از خواندن صفحه بارگیری و اسکریپت تحلیلی ، صفحه را ترک می کنند. در این حالت ، یک کلیک در نظر گرفته می شود ، اما از آنجا که کد Google Analytics هنوز بارگیری نشده است ، به حساب نمی آید. دلایل دیگری نیز برای این اتفاق در تلفن همراه وجود دارد. به عنوان مثال ، ترک سایت با تلفن همراه به راحتی با لمس دکمه برگشت تلفن انجام می شود. در نتیجه ، کاربران سایت را با سرعت بیشتری ترک می کنند و کمتر منتظر بارگذاری صفحه کامل می شوند. در حقیقت ، رفتار متفاوت کاربران موبایل باعث تفاوت بیشتر در کلیک و جلسات نسبت به دسک تاپ می شود.

ناسازگاری وب سایت با افزودن مطالب تبلیغاتی

Yektant برای تعیین اینکه چه کاربران از Yektant وارد سایت تبلیغات شده اند ، utm را به انتهای پیوندهایی که تبلیغ کنندگان برای هر تبلیغ ارائه می دهند اضافه می کند. برخی از سایت های تبلیغ کننده به گونه ای ساختار یافته اند که utm ایجاد شده توسط Yektant را حذف می کنند و به نظر می رسد کاربر مستقیماً وارد سایت شده است.

تغییر مسیر در تلفن همراه

بارها تبلیغ کننده می خواهد کاربر پس از کلیک روی برنامه ای نصب کند. در این موارد ، کاربر بدون خواندن اسکریپت تحلیلی بلافاصله پس از کلیک به محیط نصب برنامه هدایت می شود. روش دیگر تغییر مسیر این است که برخی از تبلیغ کنندگان تنظیمات خود را فعال کرده اند به این ترتیب که وقتی کاربر با موبایل روی تبلیغ کلیک می کند ، به جای باز کردن صفحه اصلی وب سایت ، به نسخه موبایل سایت هدایت می شود که دارای UX بهتر است. .

امیدواریم تاکنون با دلایل تفاوت کلیک و جلسه آشنا شده باشید. همانطور که گفته شد ، حدود 30٪ از تفاوت طبیعی است ، اما اگر این اختلاف بسیار زیاد و غیر طبیعی است ، با مشاوران ما در بخش ارتباط با مشتری خود تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید و مبارزات انتخاباتی شما به حد مطلوب برمی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید