وقتی پنل منحصر به فرد خود را باز می کنید ، با اطلاعات زیادی روبرو می شوید. این اطلاعات در قالب گزارش های مختلف در اختیار شما قرار می گیرد. هدف از این گزارش ها آگاهی از عملکرد کمپین و رفتار کاربران و اصلاح آن در صورت لزوم است. بنابراین ، شما باید با عناصر موجود در گزارش ها آشنا باشید. بسیاری از اوقات کاربران تفاوت بین اصطلاحات و حروف استفاده شده در گزارش ها را نمی دانند و این باعث می شود که آنها نتوانند تجزیه و تحلیل صحیح را انجام دهند. در ادامه ، ما تفاوت بین کلیک و جلسه را توضیح می دهیم ، که یک سوال ثابت از صاحبان کمپین است.

کلیک

هرگاه شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند ، بلافاصله به تعداد کلیک در پنل تبلیغات می افزاید و هزینه از بودجه تبلیغ دهنده کاهش می یابد. البته ، برای اطمینان از صحت کلیک ها ، سیستم Yektant با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی ، کلیک های مشکوک را شناسایی کرده و هزینه مربوطه را به طور کامل به پنل تبلیغات بازپرداخت می کند. در همین رابطه ، یکتانت گزارشی با عنوان “چرا نگران یک کلیک جعلی در یکتانت نیست” را ارائه داده است. فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر ، می توانید روش های تشخیص کلیک های مشکوک را بخوانید تا بطور کامل از چگونگی این روند آگاه شوید.

سشن

جلسه به مجموعه تعاملات کاربر با وب سایت گفته می شود که در طی یک دوره زمانی خاص رخ می دهد. یک جلسه می تواند شامل مشاهده صفحات مختلف ، رویدادها ، خواندن یک پست وبلاگ و هر تعامل دیگری باشد که کاربر با وب سایت درگیر کرده است. به عنوان مثال ، همه موارد زیر را می توان در یک جلسه انجام داد.

کاربر می تواند چندین جلسه ایجاد کند. این جلسات ممکن است در طی یک روز ، یک هفته یا چند ماه انجام شود. به محض اتمام جلسه ، فرصتی دیگر به کاربر داده می شود تا جلسه جدیدی را شروع کند.

جلسه به دو روش به پایان می رسد:
بر اساس زمان:
سی دقیقه از آخرین اقدام در یک جلسه می گذرد و کاربر دیگر هیچ فعالیتی در سایت انجام نداده است.
وقتی نیمه شب است (ساعت 12 شب).
براساس تغییر کارزار
وقتی کاربری از طریق یک کمپین وارد و خارج می شود و از طریق کمپین دیگری دوباره وارد سایت شما می شود.

در ادامه ، دو مورد ذکر شده را به طور کامل شرح خواهیم داد. لازم به ذکر است که الگوریتم محاسبه جلسه در سیستم Yektant مشابه Google Analytics است. در ادامه متن ، هر جا که کد JavaScript Analytics قرار دارد ، می توانید اسکریپت OneTan را اضافه کرده و تعداد جلسات موجود در پانل Yektant را تغییر دهید ، مشابه Google Analytics.

بر اساس زمان:
جلسه چقدر طول می کشد؟

به طور پیش فرض ، مدت زمان یک جلسه 30 دقیقه است ، اما هر سایت بسته به نیاز و کاربرد آنها می تواند پیش فرض Google Analytics را از چند ثانیه به چند ساعت تغییر دهد.

جلسه چگونه محاسبه می شود؟

وقتی روی تبلیغ یا پیوند کلیک می کنید ، صفحه پیوند بارگیری می شود. برای بارگیری کامل یک صفحه ، باید کدهای مختلفی مانند جاوا اسکریپت ، CSS ، تصاویر ، فیلم ها و … را در جایی که صفحه جاسازی شده است بارگیری کنید. مرورگر کدهای مختلف را مرحله به مرحله از بالا به پایین اجرا می کند. وقتی به کد Google Analytics رسید ، درخواستی به Google Analytics ارسال می شود. اگر Google Analytics درخواست را به درستی دریافت کند و آن را با موفقیت اجرا کند ، جلسه جدیدی شروع می شود و تعداد جلسات یک جلسه افزایش می یابد. طی 30 دقیقه بعدی ، فرد در همان جلسه قرار می گیرد. وی ممکن است طی این سی دقیقه صفحات دیگر سایت را ببیند و با سایت تعامل متفاوتی داشته باشد ، اما جلسه تا زمانی که سی دقیقه سپری شود (زمان پیش فرض) هنوز محاسبه می شود. اگر فرد پس از 30 دقیقه همچنان در این وب سایت بماند و با وب سایت گفته شده تعامل داشته باشد ، جشن دیگری آغاز می شود.

مثالی ایجاد کنید

بگذارید با مثالی روشن تر توضیح دهیم. فرض کنید شخصی به نام سپر ساعت 9:00 روی تبلیغات دیواری وب سایت عصر ایران کلیک کند. مرورگر بارگیری صفحه را شروع می کند. وقتی صحبت از Google Analytics یا کد اسکریپت منحصر به فرد می شود ، یک جلسه حساب می شود و تعداد جلسات یک جلسه افزایش می یابد. سپر حدود 5 دقیقه برای دیدن تبلیغات مورد نیاز خود روی دیوار وقت می گذارد و از دیوار خارج می شود. اکنون ساعت 9:05 صبح است ، سپر وب سایت دیوار را ترک کرده و در حال خواندن اخبار وب سایت عصر ایران است. تا این مرحله ، یک کلیک و یک جلسه از طریق سپهر ایجاد شد. همانطور که گفته شد ، جلسه از ساعت 9 صبح آغاز شد. اگرچه سپر دیوار را ترک کرده و مشغول مطالعه اخبار عصر ایران است ، از آنجا که مدت زمان پیش فرض جلسه 30 دقیقه است ، جلسه اول تا ساعت 9:30 ادامه دارد.

الان ساعت 9:20 است و سپر دوباره تبلیغ را روی دیوار می بیند ، روی آن کلیک می کند و به سایت می رود. از آنجا که سپر هنوز در دقیقه 30 جلسه اول است که در ساعت 9:00 در ورودی دیوار ایجاد شده است ، اگر در ساعت 9:20 صبح دوباره وارد دیوار شوید ، جلسات دیگر در نظر گرفته نمی شود. سپهر دو کلیک و یک جلسه ایجاد کرد.

در مرحله بعدی ، می توانیم سناریوهای مختلفی را برای سپهر بررسی کنیم.

سناریو 1

سپر مشغول تماشای تبلیغات مختلف است و تا ساعت 9:30 صبح دیوار را ترک می کند. در این حالت ، سپهر دو کلیک و یک جلسه برای سایت دیوار ایجاد کرد.

سناریوی دوم

سپر آنقدر مشغول تماشای تبلیغات است که از ساعت 9:30 گذشته است. بنابراین ، جلسه اول 30 دقیقه طول می کشد ، و سپهر در 30 دقیقه بعدی ، در واقع جلسه دوم ، وارد می شود. در این حالت دو کلیک و دو جلسه ایجاد می شود.

این حلقه ها و اسکریپت ها می توانند بارها و به روش های مختلف تکرار شوند و تعداد جلسات و کلیک های ایجاد شده توسط کاربران را افزایش دهند. لازم به ذکر است که معیار ارزیابی کاربر نیست بلکه مرورگری است که وی با آن کار می کند.

براساس تغییرات مورد آهنگ:

هر بار که کاربر بر روی یکی از تبلیغات منحصر به فرد شما کلیک می کند ، از طریق utm تولید شده توسط بلوک شما به صفحه مورد نظر تبلیغ کننده منتقل می شود. اگر یکی از عناصر موجود در utm که ماژول شما ایجاد می کند ، یک جلسه تجزیه و تحلیل جدید ایجاد می کند. حتی اگر جلسه قبلی 30 دقیقه تمام نشده باشد.

ابزار کمپین

نام کمپین

مدت زمان کمپین

محتوای کمپین

مثال

Seper ساعت 10:00 بر روی یک آگهی مسافرتی در وب سایت عصر ایران کلیک کرده و از طریق آگهی عصر ایران به سایت سفر می رود. در ساعت 10:15 صبح او سوار را ترک می کند و 5 دقیقه بعد روی تبلیغات سواری در وب سایت Sports 3 کلیک می کند و این بار او از طریق Sports 3. وارد سواری می شود. اگرچه به دلیل تغییر در یکی از عناصر utm ، زمان بین دو کلیک کمتر از سی دقیقه است Analytics این جلسه را دو جلسه می داند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید از راهنمای گوگل استفاده کنید.

کلیک و جلسه

بین کلیک و جلسه تفاوت اساسی وجود دارد. ستون کلیک ها نشان می دهد که کاربران چند بار روی تبلیغ شما کلیک کرده اند. از طرف دیگر ستون جلسه تعداد جلسات شروع شده توسط کاربران را نشان می دهد. بسیاری از تبلیغ کنندگان انتظار دارند تعداد کلیک ها و جلسات گزارش شده توسط الگوریتم های Yektant یا تعداد کلیک های گزارش شده توسط Yektant و رتبه بندی های نشان داده شده توسط Google Analytics یکسان باشد. اگرچه تفاوت بین کلیک و جلسه تا 30٪ طبیعی است.

بعد از کلیک کاربر روی تبلیغ ، چه اتفاقی می افتد؟

هر بار که کاربر روی تبلیغات یکی از سایت های شما کلیک می کند ، ابتدا دامنه ck.yektanet.com بارگیری می شود و سپس به سایت اصلی تبلیغ دهنده هدایت می شود. این انتقال کمتر از یک ثانیه طول می کشد و کاربر معمولاً متوجه تغییر نام دامنه نمی شود. بنابراین ، الگوریتم Yektant تشخیص می دهد که کلیک برای آن آگهی خاص در موقعیت آگهی مشخص رخ داده و تعداد کلیک را افزایش می دهد.

صفحه فرود آگهی مورد نظر اکنون باید برای کاربر بارگیری شود و اطلاعات موجود در اختیار کاربر قرار گیرد. برای بارگذاری کامل یک صفحه ، باید مقدار زیادی از اطلاعات به طور همزمان به کاربر منتقل شود ، از جمله JavaScript ، CSS ، تصاویر ، ویدئو ، صدا و ا. کد رهگیری Google Analytics نیز در JavaScript است. کد جاوا اسکریپت خط به خط اجرا می شود. وقتی به اسکریپت Google Analytics می رسد ، درخواستی به Google Analytics ارسال می شود. اگر درخواست به درستی به مقصد برسد و Google Analytics آن را با موفقیت بپذیرد و اجرا کند ، جلسه کاربر محسوب می شود و تا سی دقیقه بعد ادامه دارد.

برای ثبت یک جلسه ، شما باید مسیر مشخص شده را دنبال کنید و سایت می تواند کد JavaScript را که به عنوان نتیجه این جلسه محاسبه می شود ، اجرا کند. هرگونه وقفه در مسیر کلیک به جلسه منجر به نادیده گرفتن جلسه و تغییر نسبت کلیک به جلسه می شود.

برخی از دلایل تفاوت بین کلیک و جلسه:
کمتر از سی دقیقه کلیک کنید

کاربر می تواند چندین بار روی تبلیغ شما کلیک کند. هنوز یک جلسه سی دقیقه ای وجود دارد. به این ترتیب ، کاربر می تواند در طول خرید چندین بار کلیک کند در حالی که Google Analytics آنها را به عنوان کاربر ثبت می کند و برای هر سی دقیقه ای که در وب سایت می گذرانند و با وب سایت تعامل دارند ، جلسه ای اختصاص داده می شود. …

سرعت بارگیری وب سایت کم است

گاهی اوقات سایت به آرامی بارگیری می شود و کاربر پس از کلیک ، قبل از بارگیری کامل صفحه ، صفحه دیگری را باز می کند یا با کلیک روی دکمه توقف از ظاهر شدن صفحه جلوگیری می کند.

مطمئن شوید که از آخرین نسخه کد Google Analytics یا اسکریپت منحصر به فرد خود استفاده می کنید و همه تغییرات و به روزرسانی ها در آن نسخه گنجانده شده است.

قرار دادن در جای اشتباه

اطمینان حاصل کنید که کد Google Analytics در جای مناسب قرار گرفته است. لازم است کد Google Analytics را در قسمت Head سایت قرار دهید و صفحه خصوصی سایت را در Header قرار ندهید. هرچه کد به ترتیب کدهای دیگر موجود در Head بیشتر باشد ، احتمال اجرای آن نیز بیشتر است.

عدم وجود کد رهگیری

اگر به هر دلیلی تبلیغ دهنده کد Google Analytics را در کل وب سایت ، بخشی از وب سایت ، زیر دامنه ، زیر پوشه و غیره وارد نکند ، صفحه بارگیری می شود اما پیوندی برای صفحه محاسبه نمی شود که حاوی کد نباشد . به همین دلیل ، لازم است که در Head قرار بگیرید تا در تمام صفحات وب سایت گنجانده شود.

کد رهگیری غیراستاندارد

گاهی اوقات تبلیغ کننده کد Google Analytics را به اشتباه وارد می کند ، سیستم دیگر نمی تواند مسیر را دنبال کند و ارتباط بین کلیک و تجزیه و تحلیل به درستی انجام نمی شود. در این حالت ، اگر کاربر روی تبلیغ کلیک کند و صفحه بارگیری شود ، تعداد کلیک افزایش می یابد ، اما رتبه محاسبه نمی شود.

تفاوت بین موبایل و دسک تاپ

به دلیل شباهت پیمایش (پیمایش صفحه تلفن همراه) و کلیک بر روی تلفن همراه ، برخی از کاربران هنگام مرور کاملاً ناخواسته و به اشتباه روی یک تبلیغ کلیک می کنند اما قبل از خواندن صفحه بارگیری و اسکریپت تحلیلی ، صفحه را ترک می کنند. در این حالت ، یک کلیک در نظر گرفته می شود ، اما از آنجا که کد Google Analytics هنوز بارگیری نشده است ، به حساب نمی آید. دلایل دیگری نیز برای این اتفاق در تلفن همراه وجود دارد. به عنوان مثال ، ترک سایت با تلفن همراه به راحتی با لمس دکمه برگشت تلفن انجام می شود. در نتیجه ، کاربران سایت را با سرعت بیشتری ترک می کنند و کمتر منتظر بارگذاری صفحه کامل می شوند. در حقیقت ، رفتار متفاوت کاربران موبایل باعث تفاوت بیشتر در کلیک و جلسات نسبت به دسک تاپ می شود.

ناسازگاری وب سایت با افزودن مطالب تبلیغاتی

Yektant برای تعیین اینکه چه کاربران از Yektant وارد سایت تبلیغات شده اند ، utm را به انتهای پیوندهایی که تبلیغ کنندگان برای هر تبلیغ ارائه می دهند اضافه می کند. ساختار برخی از سایت های تبلیغاتی به گونه ای است که utm ایجاد شده توسط Yektant را حذف می کند و به نظر می رسد کاربر مستقیماً وارد سایت شده است.

تغییر مسیر در تلفن همراه

بارها تبلیغ کننده می خواهد کاربر پس از کلیک روی برنامه ای نصب کند. در این موارد ، کاربر بدون خواندن اسکریپت تحلیلی بلافاصله پس از کلیک به محیط نصب برنامه هدایت می شود. روش دیگر تغییر مسیر این است که برخی از تبلیغ کنندگان تنظیمات خود را فعال کرده اند به این ترتیب که وقتی کاربر با موبایل روی تبلیغ کلیک می کند ، به جای باز کردن صفحه اصلی وب سایت ، به نسخه موبایل سایت هدایت می شود که دارای UX بهتر است. .

امیدواریم تاکنون با دلایل تفاوت کلیک و جلسه آشنا شده باشید. همانطور که گفته شد ، حدود 30٪ از اختلاف طبیعی است ، اما اگر این اختلاف بسیار زیاد و غیرطبیعی باشد ، با مشاوران ما در بخش ارتباط با مشتری یک به یک تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید و مبارزات انتخاباتی شما به حالت مطلوب برمی گردد.