توصیف شغل اغلب برای مدیران سازمانی یک چالش است و بیشتر کارفرمایان مایل نیستند که در صورت عدم نیاز به محل کار خود بروند. در این مقاله ، تلاش خواهیم کرد تا توصیف کار و نحوه نگارش آن ، با اشاره به نیاز و استفاده از این ابزار مفید در بهبود فرایندهای سازمانی ، شرح داده شود.

یکی از کارهای مدل سازی کارکنان همانطور که در داستان قبلی ذکر شد ، مدیریت منابع انسانی و اهداف آن است. شرح شغل از جستجوی شغل حاصل می شود و شامل شغل ، شرح شغل ، دستمزد ، شرح شغل ، وظایف و سایر شرح وظایف می شود.

شرح شغل از ابزار می تواند به راحتی نوع ، ماهیت ، مسئولیت ها ، مسئولیت ها و وضعیت شغل و همچنین شرح مفصلی از آنچه همه در محل کار انجام می دهند و آنچه توصیف می کنند و ویژگی های آنها را توصیف کند. . این رسالت و چشم انداز سازمان را روشن می کند.

اهمیت و استفاده از شرح شغل

برای توصیف شغل ، کاربردهای مختلفی ذکر شده است ، از جمله تعیین سطح دستمزد و وضعیت شغل ، عملکرد شغل ، سازماندهی اسامی و مشاغل درون سازمان و غیره.

همانطور که می بینید ، دریافت شرح وظایف در اولویت بیشتر عملیات مدیریت منابع انسانی است. استفاده از شرح وظایف ، شرح وظایف و الزامات آن برنامه ریزی شده و در اولین گام ، جوینده کار با توجه به وضعیت عملکرد در شرح وظیفه ارزیابی و انتخاب می شود.

اهداف و جزئیات کار مشخص و شخصی است ، شرح وظایف منبع و معیارهای آنهاست و عملکرد آنها با استفاده از این معیارها ارزیابی و مدیریت می شود.

معیارهای شخص برای ارزیابی دانش نیازهای آموزشی و طراحی دوره های آموزشی بین دانش ، توانایی و شرایط استخدام هر فرد. مسیر پیشرفت شغلی مشخص شده است. روابط داخلی سازمان و مدیران ارشد هر کار و همچنین مدیریت سایر منابع انسانی مربوط به شرح کار نیز تعیین می شود.

کلید نوشتن شرح وظیفه متعادل سازی جزئیات است ، درک آن آسان خواهد بود و برای خواننده طولانی نیست.

امروزه مثالها و الگوهای زیادی برای نوشتن شرح وظایف وجود دارد ، اما باید بدانیم که شرح وظایف باید برای مشاغل هر سازمان واقعی و عملی باشد و به عنوان یک مزیت رقابتی در مرحله استخدام برای جذب افراد قوی به سازمان ما توسعه یابد. این

نحوه انجام شرح کار

تاکنون ما فهمیدیم شرح کار چیست و برای چه کاربردی استفاده می شود ، اکنون مرحله به مرحله نحوه نوشتن شرح کار را به شما نشان خواهیم داد.

مرحله 1: تجزیه و تحلیل کار

این فرایند شامل جمع آوری ، بررسی و تفسیر اطلاعات شغلی است و این فرآیند اطلاعات دقیق در مورد هر شغل را فراهم می کند تا سازمان بتواند آن را به درستی انجام دهد. تجزیه و تحلیل شغل شامل مراحل زیر است:

با کارمندان مصاحبه کنید تا دقیقاً بفهمید چه کاری انجام می شود.
نحوه کارکنان را ببینید
پر کردن یک پرسشنامه یا کاربرگ
اطلاعات شغلی و اطلاعات شغلی را از منابع دیگر جمع آوری کنید.

نتایج باید پس از ثبت توسط کارمندان فعلی و سرپرستان آنها بررسی شود ، و باید شامل دانش ، مهارت ها ، توانایی ها ، ویژگی های جسمی ، عوامل محیطی ، سطح تجربه و تغییرات لازم باشد.

دانش: درک عمیق از اطلاعات به دست آمده از طریق تجربه یا مطالعه.

مهارت ها: صلاحیت هایی که از طریق فعالیت آموخته و مشاهده شده اند.

مهارت: توانایی انجام یک رفتار یا رفتاری قابل مشاهده که منجر به تولید یک محصول قابل مشاهده شود.

خصوصیات بدنی: خصوصیات بدنی که فرد باید برای انجام کارهای کاری داشته باشد.

عوامل محیطی: شرایط کار (در داخل یا خارج از سازمان)

سطح صلاحیت یا تجربه: حداقل سطح تحصیلات ، تجربه و گواهینامه های مناسب برای هر شغل

مرحله 2: فعالیتهای اصلی هر کار را مشخص کنید

پس از تجزیه و تحلیل کار ، پس از تعیین استاندارد کار برای یک کار خاص ، وظایف اصلی هر محل کار باید مشخص شود:

اطمینان حاصل کنید که وظایف و فعالیتها به عنوان بخشی از کار واقعاً مورد نیاز هستند و نیاز به انجام کار نیز وجود دارد.
تعداد تکرارها و زمان صرف شده برای هر کار را مشخص کنید.
پیامدهای عدم تعیین تکلیف تعیین اینکه آیا انجام این کار برای کارفرما بی اثر است یا عواقب جدی را به دنبال خواهد داشت.
مشخص کنید که آیا وظیفه دوباره کار شده است یا به طریقی دیگر انجام شده است.
مشخص کنید که تکلیف به کارمند دیگری داده شده است.

پس از مشخص شدن توابع اصلی ، کارفرما می تواند تعیین کند که آیا عملکردها ضروری هستند یا حاشیه ای.

مرحله 3: اطلاعات بدست آمده را به صورت مختصر و مختصر سازماندهی کنید

ساختار توصیف شغل ممکن است در سازمانهای مختلف متفاوت باشد ، اما همه توصیفات شغلی در یک سازمان باید یکسان و یکسان باشند تا یکسان به نظر برسند. اسامی که برای استاندارد سازی استفاده می شود به شرح زیر است:

عنوان شغل: نام شغل

طبقه بندی: سطح کار در طبقه بندی کار مورد تأیید وزارت کار

سطح دستمزد / گروه شغلی / سطح جبران حقوق: در واقع طیف وسیعی از دستمزد یا مشاغل با ارزش برابر و حداقل و حداکثر دستمزد مشخص.

سرپرست یا سرپرست: نام موقعیت تعیین شده به عنوان سرپرست و کارمند باید به آن مکان گزارش شود.

Date: این تاریخی است که شرح شغل در آن نوشته شده یا آخرین بازبینی شده است.

خلاصه شغل / هدف: خلاصه شغل یا هدف کلی شغل.

شرح وظایف یا عملکردهای مهم: شخصی که این وظیفه را انجام می دهد وظایف خود را به طور منظم و مستمر انجام می دهد و واقعاً ضروری و مهم است.

صلاحیت: شامل دانش ، مهارت و توانایی است

مسئولیت نظارت: سطح کار و وظایف نظارت شده توسط کار.

محیط کار: ویژگی های محیط کار ، دمای هوا ، آلودگی صوتی و صوتی ، محیط کار در محیط داخلی یا خارجی یا عوامل موثر بر کار انسان.

توانایی های بدنی: توانایی های جسمی مورد نیاز برای کار ، خم شدن ، نشستن ، بلند کردن ، رانندگی و …

نوع محل کار و تعداد ساعات کاری مورد انتظار: روزهای کاری کامل یا ناقص ، ساعات کاری و شیفتهای عادی ، تعداد روزهای کاری در هفته و امکان کار نیمه وقت.

سفر کاری: میزان سفرهای کاری مورد نیاز برای کار ، مقصد سفر مانند سفرهای داخلی یا بین المللی و اینکه سفر چند روزه باشد یا یک روزه.

دانش و تجربه مورد نیاز: مدرک و تجربه در زمینه پیش زمینه و نیازهای مربوط به کار و کار.

گواهینامه ها و تجارب خاص: داشتن مهارت های خاص و گواهینامه های خاص که نیازهای صنعت مانند تجهیزات ویژه ، تجهیزات و ابزارها و … را برآورده می کند.

مرحله چهارم: برای حل ادعا و مسئولیت ، یک نقطه اضافه کنید

بهتر است یک نکته به شرح وظایف اضافه کنید تا نشان دهد این شرح وظایف شامل همه مسئولیت ها ، فعالیت ها و مسئولیت های کارمند نیست. وظایف ، مسئولیت ها و فعالیت های کار ممکن است تغییر کند ، یا موارد جدیدی اضافه شود که می تواند به صورت کتبی یا شفاهی به کارمند تحویل داده شود.

مرحله 5: به قسمت امضا در شرح کار مراجعه کنید

وجود امضاها در قسمت آخر فرم شرح وظایف نشان می دهد که فرم برای تأیید فرم و تأیید فرم بسیار مهم است و اینکه کارمند مسئولیت ها ، مسئولیت ها و عملکردهای اصلی را می فهمد. این امضاها شامل امضاهای کارگر و ناظر است.

مرحله ششم: شرح کار را کامل کنید

برای شرح و تأیید نهایی ، پروژه شرح وظیفه باید به سرپرست و مدیران ارشد ارائه شود و بررسی پروژه به ما امکان می دهد قبل از تأیید نهایی ، جزئیات را بررسی ، اضافه و حذف کنیم.

از این گذشته ، شرح وظایف باید در مکانی امن نگهداری شود و از نسخه ها برای کارمندان در فرایند مصاحبه ، بررسی جوایز و ارزیابی های شغلی و سایر موارد سازمانی استفاده شود.