یکی از بهترین روش های مورد استفاده برای بررسی و کنترل ترافیک سایت ورودی کد UTM است ، در این مقاله راهنمای کاملی برای استفاده از UTM در Google Analytics ارائه خواهیم داد.
Google Analytics یکی از بهترین ابزارها است که به مدیران وب سایت و صاحبان مشاغل کمک می کند بفهمند بازدید سایت آنها از کجا ناشی می شود و ترافیک سایت آنها را کنترل می کند.
بدون شک ، داشتن اطلاعات و داده های دقیق می تواند کمک بزرگی برای مدیران و بازاریاب های دیجیتال باشد. زیرا آنها دقیقاً می دانند که ترافیک ورودی آنها از کجا ناشی می شود ، کجا باید اصلاحاتی انجام دهند و چه مواردی را باید تکرار کنند.اما یکی از بهترین روش‌های پیشنهادی، استفاده از کدهای UTM است. اگر می‌خواهید بدانید لینک UTM چیست، در این مطلب می‌خواهیم بیشتر در مورد UTM در گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم.

UTM چیست؟

کدهای UTM رشته های متنی هستند که به URL مورد نظر اضافه می شوند و مدیر وب سایت می تواند ترافیک آنها را بر اساس لینک UTM ردیابی کند. این کدها شامل بخشهای خاصی برای منبع ترافیک ، رسانه استفاده شده و دامنه می باشد.
با استفاده از کد UTM ، می توانید بررسی کنید که Google Analytics از این داده ها استفاده می کند و آنها را در قسمت پیش نمایش قرار دهید. به این ترتیب ، تمام داده های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل ترافیک در صفحه Analytics در دسترس خواهد بود و شما به راحتی می توانید ببینید که ترافیک شما از کجا ایجاد شده است ، چه عواملی باعث ایجاد ترافیک شده اند و کدام صفحه بیشترین بازدید را داشته است.

UTM یعنی چه؟

UTM مخفف Urchin Tracking Module است و در واقع متعلق به Urchin است که توسط گوگل در سال 2005 خریداری شد. جالب اینجاست که بعداً نرم افزار این شرکت به ستون فقرات یک سرویس معروف به Google Analytics تبدیل شد.

چرا باید از UTM استفاده کنیم؟

با توجه به اهمیت حضور در شبکه های اجتماعی ، اگر همیشه می خواهید پیوندهای مختلف ایجاد کنید ، قطعاً اذیت می شوید. اما با استفاده از کدهای UTM در Google Analytics می توانید سلامت پیوندهای جداگانه را بررسی کرده و ترافیک ورودی را کنترل کنید.

مزایای استفاده از کد UTM چیست؟

کوکی ها معمولاً به Google کمک می کنند تا ترافیک ورودی را ردیابی کند ، اما با کد UTM UTM می توانید ردیابی ترافیک را با توجه به نیاز خود سفارشی کنید. با استفاده از UTM در Analytics می توانید موارد زیر را درک کنید:

منبع ترافیک ورودی کجاست؟
کدام یک از کمپین های شما بیشترین درآمد را داشته است؟
از چه مسیری برای رسیدن به شما استفاده شد؟
کدام کلمات کلیدی مفیدتر و بهتر بودند؟
بیشتر کاربران بر روی کدام صفحه کلیک کرده و بازدید کرده اند
پارامترهای کد UTM

پارامترهای UTM در واقع م componentsلفه هایی هستند که به کد UTM کمک می کنند تا اطلاعات لازم در مورد بازدید سایت سایت را در اختیار شما قرار دهد. قبل از استفاده از کد UTM ، باید با پارامترهای آن آشنا شویم. به طور کلی ، ما دو نوع پارامتر کد UTM داریم که شامل پارامترهای مورد نیاز و پارامترهای خاص است.

پارامترهای اساسی کدهای UTM

این گروه از پارامترهای کد UTM شامل سه گروه از پارامترها است که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.
پارامتر منبع: همانطور که از نام این پارامتر مشخص است ، می توانید از آن برای تعیین منبع ترافیک ورودی استفاده کنید. در این بخش ، نام شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام ، لینکدین ، ​​توییتر ، تلگرام و … به عنوان منبع ترافیک ورودی مشخص شده است و می توان فهمید که ترافیک از کدام شبکه اجتماعی بیشتر تولید می شود. به عنوان مثال ، می توانید “utm_source = instagram” را بنویسید
متوسط: بر اساس این معیار ، می توانید بفهمید کدام رسانه یا ابزار باعث ایجاد ترافیک ورودی به سایت شما می شود. بستگی به این دارد که کدام روش را برای دریافت ترافیک انتخاب کنید و باید کلمه را متناسب با آن مشخص کنید. به عنوان مثال ، می توانید از کلمه “بنر” برای تبلیغات بنر استفاده کنید.
بعد کمپین: اگر کمپین های مختلفی دارید ، این بعد به شما کمک می کند بفهمید که ترافیک ورودی به کدام کمپین مربوط بوده است.

پارامترهای اختیاری کدهای UTM

کدهای UTM در Analytics همچنین دارای دو پارامتر اختیاری هستند که به عنوان محتوا و کلمه کلیدی شناخته می شوند.

پارامتر محتوا: اگر می خواهید بفهمید کدام یک از مطالب شما جذاب تر است و بازدید بیشتری برای شما دارد ، می توانید از این پارامتر استفاده کنید.
پارامتر کلمه کلیدی: بسیاری از اوقات می خواهید بیشتر در یک کلمه کلیدی خاص دیده شوید و حتی تبلیغات بیشتری در آن دریافت کنید. بنابراین شما از پارامتر utm_term استفاده می کنید تا بتوانید با دقت بیشتری نگاه کنید.
برنامه UTM

قبل از اینکه ببینیم چگونه از کد UTM استفاده کنیم ، بهتر است به سراغ کاربرد UTM برویم و بررسی کنیم که در چه مواردی از این کدها و پارامترهای آن استفاده می شود. همانطور که گفته شد ، استفاده از UTM بسته به استراتژی شما می تواند از طرق مختلف باشد. در اینجا برخی از کاربردهای UTM آورده شده است.

شبکه های اجتماعی: یکی از مهمترین و پرکاربردترین کدهای UTM شبکه های اجتماعی است. به عنوان مثال ، می توانید پیوند صفحه فرود را به نمایه خود اضافه کنید و سپس با استفاده از پارامترهای کد UTM ، همان URL را در پست های خود برچسب گذاری کنید.
ایمیل: بازاریابی از طریق ایمیل نرخ بهره بسیار بالایی دارد و یکی از مهمترین کاربردهای UTM در خبرنامه ها و پیام های ایمیل است. با کمک این کدها می توانید میزان ترافیک ورودی سایت خود را از طریق کمپین ایمیل ببینید.
تبلیغات: تبلیغات آنلاین ، به ویژه تبلیغات بانری ، بخشی از استراتژی های بازاریابی دیجیتال شما خواهد بود. به همین دلیل ، می توانید از کدهای UTM استفاده کنید تا بتوانید به درستی کمپین های خود را مرور کنید و ببینید کدام نوع تبلیغات بهترین و بیشترین ورودی را برای شما دارد.
استفاده از کدهای UTM را بیاموزید

استفاده از کدهای UTM بسیار ساده است و اگر می توانید نکات لازم را دنبال کنید ، می توانید به طور م effectivelyثر از این کدهای کوتاه استفاده کنید. در ادامه نحوه استفاده از کدهای UTM را به شما آموزش خواهیم داد.
می توانید کدهای UTM را به صورت دستی یا خودکار ایجاد کنید. در روش خودکار ، شما باید از ابزارهای آنلاین مانند Campaign URL uilder یا Google Analytics URL uilder استفاده کنید. قبل از ایجاد کد UTM به صورت دستی ، باید چند نکته مهم را بخاطر بسپارید:

حروف بزرگ و کوچک در کد UTM مهم هستند.
پیوند اصلی را دنبال کنید و درست قبل از وارد کردن کد UTM ، باید از علامت سوال انگلیسی استفاده کنید.
اگر می خواهید مقدار پارامترهای UTM را تنظیم کنید ، باید = را بررسی کنید.
استفاده از چندین پارامتر UTM با هم امکان پذیر است و باید آنها را با علامت & جدا کنید.

اگر کلمه کلیدی یا نام کمپین شما چند بخشی است ، می توانید برای جدا کردن آنها از یک خط استفاده کنید.
اگر می خواهید از چندین کلمه کلیدی در پارامتر utm_term استفاده کنید ، باید یک علامت + بین آنها قرار دهید.

اما بهترین راه استفاده از آن این است که برای سهولت کار خود به سراغ ابزارهای آنلاین بروید. Campaign URL uilder یکی از مفیدترین و ساده ترین ابزارهایی است که می توانید برای ساخت آنلاین کد UTM استفاده کنید.

همانطور که مشاهده می کنید ، پس از ورود به صفحه مورد نظر ، با پر کردن چند گزینه ساده ، می توانید در پایان لینک utm خود را دریافت کنید. در هر بخش ، می توانید از ویرگول انگلیسی برای جدا کردن موارد مختلف استفاده کنید.

در قسمت اول کافیست آدرس سایت مورد نظر را مشابه نمونه وارد شده وارد کنید.
در قسمت بعدی ، باید منابع ورودی ترافیک خود را وارد کنید ، که می تواند شامل سایت ، شبکه های اجتماعی ، Google و موارد دیگر باشد.
در گزینه بعدی ، باید نوع رسانه و ابزار خود را انتخاب کنید. بازاریابی با کلیک ، بنر یا ایمیل مواردی هستند که می توانند در این زمینه وارد شوند.
در گزینه بعدی ، نام کمپین را وارد کنید.
باید کلمات کلیدی خود را در قسمت اصطلاح کمپین وارد کنید.
در آخر ، برای اینکه بتوانید بین مبارزات خود تفاوت قائل شوید ، باید پارامتر محتوا را پر کنید.
کدهای UTM را در Google Analytics بررسی کنید

پس از ایجاد کد UTM و استفاده از آن ، زمان بررسی نتایج آن فرا رسیده است. برای این کار ابتدا باید در Google Analytics ثبت نام کرده و سپس وارد صفحه شخصی خود شوید.
Google Analytics بهترین ابزار برای سازماندهی و تجزیه و تحلیل کد UTM است. می توانید همه موارد مربوط به منابع ، رسانه ها و کمپین های خود را از داشبورد سرویس مشاهده کنید.
برای این کافی است:
1. به بخش اکتساب> کمپین ها> همه کمپین ها بروید.
2. سپس با کلیک بر روی قسمت مورد نظر ، می توانید گزارش مربوط به هر بخش را مشاهده کنید.

نتیجه
بسیاری از کمپین های تبلیغاتی جهان به دلایل مختلف با شکست روبرو می شوند. یکی از دلایل اصلی این امر کنار گذاشتن کمپین و عدم تجزیه و تحلیل دقیق نتایج است.
بدون شک برای اجرای یک کمپین هزینه زیادی صرف می شود ، بنابراین بررسی دقیق نتایج می تواند در بهبود کمپین و صرفه جویی در هزینه ها بسیار مفید باشد. ببینید کدام ابزارها و محتوا بهترین عملکرد را دارند و کدام کمپین ها توانسته اند به شما کمک بیشتری کنند.