یکی از بهترین روش های مورد استفاده برای بررسی و کنترل ترافیک سایت ورودی کد UTM است ، در این مقاله راهنمای کاملی برای استفاده از UTM در Google Analytics ارائه خواهیم داد.
Google Analytics یکی از بهترین ابزارها است که به مدیران وب سایت و صاحبان مشاغل کمک می کند بفهمند بازدید سایت آنها از کجا ناشی می شود و ترافیک سایت آنها را کنترل می کند.
بدون شک ، داشتن اطلاعات و داده های دقیق می تواند کمک بزرگی برای مدیران و بازاریاب های دیجیتال باشد. زیرا آنها دقیقاً می دانند که ترافیک ورودی آنها از کجا ناشی می شود ، کجا باید اصلاحاتی انجام دهند و چه مواردی را باید تکرار کنند.

اما یکی از بهترین راه های پیشنهادی استفاده از کد UTM است. اگر می خواهید بدانید لینک UTM چیست ، در این مقاله می خواهیم در مورد Google Analytics درباره UTM بیشتر صحبت کنیم.

UTM چیست؟

کدهای UTM رشته های متنی هستند که به یک URL اضافه می شوند و مدیر وب سایت می تواند ترافیک خود را بر اساس لینک UTM ردیابی کند. این کدها شامل بخشهای خاصی برای منبع ترافیک ، رسانه استفاده شده و دامنه می باشد.
با استفاده از کد UTM ، می توانید مطمئن شوید که سرویس Google Analytics از این داده ها استفاده کرده و آنها را در قسمت Preview قرار می دهد. بنابراین ، تمام داده های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل ترافیک در صفحه Analytics در دسترس خواهد بود و شما به راحتی می توانید ببینید که ترافیک شما از کجا آمده است ، چه عواملی باعث ایجاد ترافیک شده اند و کدام صفحه بیشترین بازدید را داشته است.

UTM مخفف چیست؟

UTM مخفف Urchin Tracking Module است و در واقع متعلق به Urchin است که در سال 2005 توسط گوگل خریداری شد. جالب است بدانید که نرم افزارهای این شرکت بعداً اساس سرویس معروف به Google Analytics قرار گرفت.

چرا باید از UTM استفاده کنیم؟

با توجه به اهمیت حضور در شبکه های اجتماعی ، اگر می خواهید همیشه لینک های مختلفی تولید کنید ، قطعاً اذیت خواهید شد. اما با کمک کدهای UTM در Google Analytics می توانید عملکرد پیوندهای جداگانه را بررسی کرده و ترافیک ورودی خود را کنترل کنید.

مزایای استفاده از کد UTM چیست؟

کوکی ها معمولاً به Google کمک می کنند تا ترافیک ورودی را ردیابی کند ، اما با کد UTM UTM می توانید ردیابی ترافیک را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنید. با استفاده از UTM در Analytics می توانید درک کنید:

منبع ترافیک ورودی کجاست؟
کدام یک از کمپین های شما بیشترین درآمد را داشته است؟
از کدام مسیر برای رسیدن به شما استفاده شده است؟
کدام کلمات کلیدی مفیدتر و بهتر بودند؟
بیشتر کاربران بر روی کدام صفحه کلیک کرده و بازدید کرده اند
پارامترهای کد UTM

پارامترهای UTM در واقع م componentsلفه هایی هستند که به کد UTM کمک می کنند تا اطلاعات لازم در مورد بازدید سایت سایت را به شما ارائه دهد. قبل از استفاده از کد UTM ، باید با پارامترهای آن آشنا شویم. به طور کلی ، ما دو نوع پارامتر کد UTM داریم که شامل پارامترهای لازم و پارامترهای خاص است.

پارامترهای اساسی کدهای UTM

این گروه از پارامترهای کد UTM شامل سه گروه از پارامترها است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

• پارامتر Source: همانطور که از نام این پارامتر مشخص است ، می توانید از آن برای تعیین منبع ترافیک ورودی خود استفاده کنید. در این بخش ، نام یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام ، لینکدین ، ​​توییتر ، تلگرام و … به عنوان منبع ترافیک ورودی مشخص شده است و می توان فهمید که ترافیک ایجاد شده از کدام شبکه اجتماعی بیشتر است. به عنوان مثال می توانید “utm_source = instagram” را بنویسید
پارامتر متوسط: بر اساس این پارامتر می توانید دریابید که چه رسانه ها یا ابزارهایی باعث ایجاد ترافیک ورودی به سایت شما می شوند. بستگی به این دارد که برای دریافت ترافیک چه روشی را انتخاب کنید و باید کلمه را متناسب با آن مشخص کنید. به عنوان مثال ، می توانید از کلمه banner برای تبلیغات بنر استفاده کنید.
پارامتر Campaign: هنگامی که کمپین های مختلفی دارید ، این پارامتر به شما کمک می کند تا درک کنید که ترافیک ورودی مربوط به کدام کمپین است. به عنوان مثال ، اگر از “utm_sport” استفاده کنید ، متوجه می شوید که مطالب شما برای یک کمپین تبلیغاتی تجهیزات ورزشی بوده است.

پارامترهای اختیاری کدهای UTM

کدهای UTM در Analytics همچنین دارای دو پارامتر اختیاری هستند که به عنوان محتوا و کلمه کلیدی شناخته می شوند.

پارامتر محتوا: اگر می خواهید بفهمید کدام یک از مطالب شما جذاب تر است و بازدید بیشتری برای شما دارد ، می توانید از این پارامتر استفاده کنید.
پارامتر کلمه کلیدی: بسیاری از اوقات می خواهید بیشتر در یک کلمه کلیدی خاص دیده شوید و حتی تبلیغات بیشتری در آن دریافت کنید. بنابراین شما از پارامتر utm_term استفاده می کنید تا بتوانید با دقت بیشتری نگاه کنید.
برنامه UTM

قبل از اینکه ببینیم چگونه از کد UTM استفاده کنیم ، بهتر است به سراغ کاربرد UTM برویم و بررسی کنیم که در چه مواردی از این کدها و پارامترهای آن استفاده می شود. همانطور که گفته شد ، استفاده از UTM بسته به استراتژی شما می تواند از طرق مختلف باشد. در اینجا برخی از کاربردهای UTM آورده شده است.

شبکه های اجتماعی: یکی از مهمترین و پرکاربردترین کدهای UTM شبکه های اجتماعی است. به عنوان مثال ، می توانید یک پیوند صفحه فرود به نمایه خود اضافه کنید و سپس با استفاده از پارامترهای کد UTM ، همان URL را در پست های خود برچسب گذاری کنید.
ایمیل: بازاریابی از طریق ایمیل نرخ بهره بسیار بالایی دارد و یکی از مهمترین کاربردهای UTM در خبرنامه ها و پیام های ایمیل است. با کمک این کدها می توانید میزان ترافیک ورودی سایت خود را از طریق کمپین ایمیل ببینید.

تبلیغات. تبلیغات آنلاین ، به ویژه تبلیغات بنری ، بخشی از استراتژی های بازاریابی دیجیتال شما خواهد شد. به همین دلیل ، می توانید از کدهای UTM استفاده کنید تا بتوانید به درستی کمپین های خود را مشاهده کرده و ببینید کدام نوع تبلیغ بهترین و بهترین کمک را به شما می کند.
استفاده از کدهای UTM را بیاموزید

استفاده از کدهای UTM بسیار آسان است و اگر می توانید به توصیه های لازم عمل کنید ، می توانید از این کد کوتاه به طور مثر استفاده کنید. در مرحله بعدی ، نحوه استفاده از کدهای UTM را به شما آموزش می دهیم.
می توانید کدهای UTM را به صورت دستی یا خودکار تولید کنید. در روش خودکار ، شما باید از ابزارهای آنلاین مانند Campaign URL Builder یا Google Analytics URL Builder استفاده کنید. چند نکته مهم وجود دارد که باید قبل از تولید دستی کد UTM به خاطر بسپارید:

در کد UTM ، حروف بزرگ و کوچک مهم هستند.
پیوند اصلی را دنبال کنید و قبل از وارد کردن کدهای UTM ، باید از یک علامت سوال به زبان انگلیسی استفاده کنید.
اگر می خواهید مقدار پارامترهای UTM را تنظیم کنید ، باید = را علامت گذاری کنید.
چندین پارامتر UTM را می توان با هم استفاده کرد و باید آنها را با & جدا کند.
اگر کلمه کلیدی یا نام کمپین شما دارای چندین قسمت باشد ، می توانید از یک خط برای جدا کردن آنها استفاده کنید.
اگر می خواهید از چندین کلمه کلیدی در پارامتر utm_term استفاده کنید ، باید یک علامت + بین آنها قرار دهید.

اما بهترین روش استفاده از آن استفاده از ابزارهای آنلاین است که کار شما را آسان می کند. Campaign URL Builder یکی از کاربردی ترین و ساده ترین ابزارهایی است که می توانید برای تولید کد UTM در وب استفاده کنید.

همانطور که مشاهده می کنید ، پس از ورود به صفحه مورد نظر ، با پر کردن چند پارامتر ساده ، می توانید در پایان یک لینک utm دریافت کنید. در هر بخش ، می توانید از ویرگول انگلیسی برای جدا کردن موارد مختلف استفاده کنید.

در قسمت اول ، کافی است آدرس نمونه مورد نظر را وارد کنید ، مانند نمونه وارد شده.
در قسمت بعدی ، باید منابع ترافیک ورودی خود را وارد کنید ، که ممکن است شامل وب سایت ، رسانه های اجتماعی ، Google و موارد دیگر باشد.
در گزینه بعدی ، باید نوع رسانه و ابزار را انتخاب کنید. از این قسمت می توان برای ورود عناصر بازاریابی کلیکی ، بنرها یا ایمیل استفاده کرد.
در گزینه بعدی ، نام کمپین را وارد کنید.
شما باید کلمات کلیدی خود را در قسمت شرایط کمپین وارد کنید.
سرانجام ، برای اینکه بتوانید مبارزات خود را از هم متمایز کنید ، باید پارامتر محتوا را پر کنید.
کدهای UTM را در Google Analytics بررسی کنید

پس از ایجاد کد UTM و استفاده از آن ، زمان بررسی نتایج فرا رسیده است. برای انجام این کار ، ابتدا باید در Google Analytics ثبت نام کنید ، و سپس وارد صفحه شخصی خود شوید.
Google Analytics بهترین ابزار برای سازماندهی و تجزیه و تحلیل کد UTM است. می توانید همه موارد مربوط به منابع ، رسانه ها و کمپین های خود را در صفحه کنترل خدمات مشاهده کنید.
برای این کافی است:
1. به منابع ترافیک> کمپین ها> همه کمپین ها بروید.
2. سپس با کلیک بر روی قسمت مورد نظر ، می توانید گزارش مربوط به هر بخش را مشاهده کنید.

نتیجه
بسیاری از کمپین های تبلیغاتی در سراسر جهان به دلایل مختلف با شکست مواجه می شوند. یکی از دلایل اصلی این امر کنار گذاشتن کمپین و عدم تجزیه و تحلیل دقیق نتایج است.