یکی از بهترین روش های مورد استفاده برای بررسی و کنترل ترافیک سایت ورودی کد UTM است ، در این مقاله راهنمای کاملی برای استفاده از UTM در Google Analytics ارائه خواهیم داد.
Google Analytics یکی از بهترین ابزارها برای کمک به مدیران وب سایت و صاحبان مشاغل است که می توانند از سایت بازدید سایت خود مطلع شده و بازدید سایت خود را رصد کنند.
بدون شک ، داشتن اطلاعات و داده های دقیق می تواند به مدیران و بازاریاب های دیجیتال کمک بزرگی کند. زیرا آنها دقیقاً می دانند که ترافیک ورودی آنها از کجا ناشی می شود ، کجا اصلاحات را انجام می دهند و چه چیزهایی را باید تکرار کنند.
اما یکی از بهترین راه های پیشنهادی استفاده از کد UTM است. اگر می خواهید بدانید لینک UTM چیست ، در این مقاله می خواهیم در مورد Google Analytics درباره UTM بیشتر صحبت کنیم.

UTM چیست؟

کدهای UTM رشته های متنی هستند که به URL مورد نظر اضافه می شوند و مدیر وب سایت می تواند ترافیک شما را بر اساس لینک UTM ردیابی کند. این کدها شامل بخشهای خاصی برای منبع ترافیک ، رسانه استفاده شده و دامنه می باشد.
با کد UTM ، اطمینان حاصل می کنید که سرویس Google Analytics از این داده ها استفاده کرده و آنها را در قسمت Preview قرار می دهد. بنابراین ، تمام داده های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل ترافیک در صفحه Analytics در دسترس خواهد بود و شما به راحتی می توانید ببینید که ترافیک شما از کجا می آید ، چه عواملی باعث ایجاد ترافیک می شود و کدام صفحه بیشترین بازدید را دارد.

UTM یعنی چه؟

UTM مخفف Urchin Tracking Module است و در واقع متعلق به Urchin است که در سال 2005 توسط گوگل خریداری شد. جالب اینجاست که بعداً نرم افزار این شرکت پایه ای برای خدماتی شد که به Google Analytics معروف شد.

چرا باید از UTM استفاده کنیم؟

با توجه به اهمیت حضور در شبکه های اجتماعی ، اگر می خواهید همیشه لینک های مختلفی تولید کنید ، قطعاً ناراحت خواهید شد. اما با کمک کدهای UTM در Google Analytics می توانید عملکرد پیوندهای جداگانه را بررسی کرده و ترافیک ورودی خود را کنترل کنید.

مزایای استفاده از کد UTM چیست؟

کوکی ها به طور کلی به Google کمک می کنند تا ترافیک ورودی را ردیابی کند ، اما با کد UTM UTM می توانید ردیابی ترافیک را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنید. با استفاده از UTM در Analytics ، می توانید موارد زیر را درک کنید:

منبع ترافیک ورودی کجاست؟
کدام یک از کمپین های شما بیشترین درآمد را داشته است؟
از چه مسیری برای رسیدن به شما استفاده شد؟
چه کلمات کلیدی مفیدترین و بهترین بودند؟
بیشترین کاربران در کدام صفحه کلیک کرده و بازدید کرده اند

پارامترهای کد UTM

پارامترهای UTM در واقع اجزایی هستند که به کد UTM کمک می کنند تا اطلاعات لازم در مورد بازدید سایت سایت را به شما ارائه دهد. قبل از استفاده از کد UTM ، باید با پارامترهای آن آشنا شویم. به طور کلی ، ما دو نوع پارامتر کد UTM داریم که شامل پارامترهای مورد نیاز و پارامترهای خاص است.

پارامترهای اساسی کدهای UTM

این گروه از پارامترهای کد UTM شامل سه گروه پارامتر است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
• پارامتر Source – همانطور که از نام این پارامتر مشخص است ، می توانید از آن برای تعیین منبع ترافیک ورودی خود استفاده کنید. در این بخش ، نام یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام ، لینکدین ، ​​توییتر ، تلگرام و … به عنوان منبع ترافیک ورودی مشخص شده است و می توان فهمید که بیشترین تولید ترافیک از کدام شبکه اجتماعی است. به عنوان مثال ، می توانید “utm_source = instagram” را بنویسید
پارامتر متوسط: بر اساس این پارامتر ، می توانید بفهمید کدام ابزار یا ابزار باعث ایجاد ترافیک ورودی به سایت شما می شود. این به روشی که برای دریافت ترافیک انتخاب می کنید بستگی دارد و باید کلمه را متناسب با آن مشخص کنید. به عنوان مثال ، می توانید از کلمه banner برای تبلیغات بنر استفاده کنید.
پارامتر کمپین – هنگامی که کمپین های مختلفی دارید ، این پارامتر به شما کمک می کند درک کنید که ترافیک ورودی به کدام کمپین مربوط است. به عنوان مثال ، اگر از “utm_sport” استفاده کنید ، متوجه خواهید شد که مطالب شما مربوط به یک کمپین تبلیغاتی تجهیزات ورزشی بوده است.

پارامترهای کدهای UTM اختیاری

کدهای UTM در Analytics همچنین دارای دو پارامتر اختیاری هستند که به عنوان محتوا و کلمه کلیدی شناخته می شوند.

پارامتر محتوا: اگر می خواهید بدانید کدام یک از مطالب شما جذاب تر است و بیشترین بازدید را برای شما دارد ، می توانید از این پارامتر استفاده کنید.
پارامتر کلمات کلیدی – بسیاری از اوقات می خواهید بیشتر در مورد یک کلمه کلیدی خاص و حتی تبلیغات بیشتر در آن دیده شوید. بنابراین از پارامتر utm_term استفاده کنید تا بتوانید نگاه دقیق تری داشته باشید.

برنامه UTM

قبل از اینکه نحوه استفاده از کد UTM را ببینیم ، بهتر است به برنامه UTM بروید و بررسی کنید که این کدها و پارامترهای آنها کجا استفاده می شوند. همانطور که گفته شد ، استفاده از UTM بسته به استراتژی شما می تواند از طرق مختلف باشد. در اینجا برخی از کاربردهای UTM آورده شده است.

شبکه های اجتماعی: یکی از مهمترین و پرکاربردترین کدهای UTM شبکه های اجتماعی است. به عنوان مثال ، می توانید یک لینک صفحه فرود به نمایه خود اضافه کنید و سپس با استفاده از پارامترهای کد UTM ، همان URL را در پست های خود برچسب گذاری کنید.
ایمیل: بازاریابی از طریق ایمیل نرخ بهره بسیار بالایی دارد و یکی از مهمترین کاربردهای UTM در خبرنامه ها و ایمیل هاست. با کمک این کدها می توانید میزان ترافیک ورودی سایت شما را از طریق کمپین ایمیل ببینید.
تبلیغات: تبلیغات آنلاین ، به ویژه تبلیغات بنری ، بخشی از استراتژی های بازاریابی دیجیتال شما خواهد بود. به همین دلیل ، می توانید از کدهای UTM استفاده کنید تا بتوانید به درستی کمپین های خود را مرور کنید و ببینید چه نوع تبلیغاتی بهترین و بیشترین ورودی را برای شما دارد.
استفاده از کدهای UTM را بیاموزید

استفاده از کدهای UTM بسیار ساده است و اگر می توانید نکات لازم را دنبال کنید ، می توانید به طور م effectivelyثر از این کدهای کوتاه استفاده کنید. در مرحله بعدی ، نحوه استفاده از کدهای UTM را به شما آموزش می دهیم.
می توانید کدهای UTM را به صورت دستی یا خودکار ایجاد کنید. در روش خودکار ، شما باید از ابزارهای آنلاین مانند Campaign URL uilder یا Google Analytics URL uilder استفاده کنید. قبل از ایجاد کد UTM به صورت دستی ، باید چند نکته مهم را بخاطر بسپارید:

حروف بزرگ و کوچک در کد UTM مهم هستند.
پیوند اصلی را دنبال کنید و درست قبل از وارد کردن کد UTM باید از علامت سوال به زبان انگلیسی استفاده کنید.
اگر می خواهید مقدار پارامترهای UTM را تنظیم کنید ، باید = را بررسی کنید.
از چندین پارامتر UTM می توان در کنار هم استفاده کرد و باید آنها را با یک شن و ماسه جدا کند.
اگر کلمه کلیدی یا نام کمپین دارای چندین قسمت باشد ، می توانید از یک خط برای جدا کردن آنها استفاده کنید.
اگر می خواهید از چندین کلمه کلیدی در پارامتر utm_term استفاده کنید ، باید یک علامت + بین آنها قرار دهید.

اما بهترین راه برای استفاده از آن جستجوی آنلاین ابزار برای سهولت کار شما است. Campaign URL uilder یکی از کاربردی ترین و ساده ترین ابزارهایی است که می توانید برای ایجاد کد UTM بصورت آنلاین استفاده کنید.

همانطور که مشاهده می کنید ، پس از ورود به صفحه مورد نظر ، با تکمیل چند گزینه ساده ، می توانید لینک utm خود را در انتها دریافت کنید. در هر بخش ، می توانید از ویرگول انگلیسی برای جدا کردن موارد مختلف استفاده کنید.

در قسمت اول کافیست آدرس سایت مورد نظر را مشابه نمونه وارد شده وارد کنید.
در قسمت بعدی ، باید منابع ورودی ترافیک خود را وارد کنید ، که می تواند شامل سایت ، رسانه های اجتماعی ، Google و موارد دیگر باشد.
در گزینه بعدی ، باید نوع رسانه و ابزار خود را انتخاب کنید. کلیک کردن روی بازاریابی ، بنر یا ایمیل مواردی هستند که می توانند در این قسمت وارد شوند.
در گزینه بعدی ، نام کمپین را وارد کنید.
باید کلمات کلیدی خود را در قسمت اصطلاح کمپین وارد کنید.
سرانجام ، برای ایجاد تمایز بین مبارزات خود ، باید پارامتر محتوا را پر کنید.
کدهای UTM را در Google Analytics بررسی کنید

پس از ایجاد کد UTM و استفاده از آن ، زمان بررسی نتایج فرا رسیده است. برای این کار ابتدا باید در Google Analytics ثبت نام کرده و سپس وارد صفحه شخصی خود شوید.
Google Analytics بهترین ابزار برای سازماندهی و تجزیه و تحلیل کد UTM است. از داشبورد خدمات می توانید همه چیز در مورد منابع ، رسانه ها و کمپین های خود را مشاهده کنید.
برای این کافی است:
1. به بخش اکتساب> کمپین ها> همه کمپین ها بروید.
2. سپس با کلیک بر روی قسمت مورد نظر ، می توانید گزارش مربوط به هر بخش را مشاهده کنید.

نتیجه
بسیاری از کمپین های تبلیغاتی جهان به دلایل مختلف شکست می خورند. یکی از دلایل اصلی این امر کنار گذاشتن کمپین و عدم تجزیه و تحلیل دقیق نتایج است.
مطمئناً ، اجرای یک کمپین هزینه زیادی دارد ، بنابراین بررسی دقیق نتایج می تواند کمک زیادی به بهبود کمپین و صرفه جویی در هزینه ها کند. ببینید کدام ابزار و محتوا بهترین عملکرد را دارند و کدام کمپین ها توانسته اند بهترین ورودی را به شما بدهند.