یک سال پیش ، من و دو نفر از همکارانم تصمیم گرفتیم یک تجارت آنلاین راه اندازی کنیم. در ابتدا همه چیز خوب پیش می رفت ، اما به آرامی. ما سایت را راه اندازی کردیم ، محتوا نوشتیم و در شبکه های اجتماعی کار کردیم. با این حال … با گذشت زمان ، مشکلات پیش بینی نشده یکی پس از دیگری روبرو شد و ما دیگر نمی دانستیم چه باید بکنیم!

ما پیش بینی دقیق هزینه ای نداشتیم ، حتی به این فکر نکردیم که اگر شرایط بازار تغییر کند می خواهیم چه کار کنیم. ما حتی مشتری ها را به اندازه کافی نمی شناختیم! بنابراین کم کم به دلیل مشغله زیاد ما سه نفر و البته فقدان نقشه راه مناسب ، این تجارت متوقف شد.

من مطمئن هستم که بسیاری از شما تجربه مشابهی داشته اید یا اکنون در چنین وضعیتی قرار دارید.

به هر حال ، من یک درس عالی از این تجربه آموختم. یعنی قبل از شروع کار ، یک نقشه راه تهیه کنید و تمام جنبه های این مسیر را ارزیابی کنید. امروز می دانم که در دنیای تجارت ، به این نقشه راه ، یک طرح تجاری گفته می شود.

امروز برای مقاله جدید به من بپیوندید تا به شما بگویم برنامه تجاری چیست ، چگونه کار می کند ، چرا از اهمیت بالایی برخوردار است و چگونه می توان یک برنامه تجاری جامع و مفید را تنظیم کرد!

اگر موافق هستید ، بیایید با یک سوال مهم شروع کنیم 🙂

چرا ما به یک طرح تجاری نیاز داریم؟

فرض کنید 400 متر زمین دارید و می خواهید روی آن ویلا بسازید. چه کار می کنی؟

بنابراین شما به وسط زمین می روید و شروع به چیدن آجرها روی هم می کنید؟

یا ابتدا طرحی از ساختمانی که می خواهید بسازید تهیه می کنید؟

من نمی دانم کسی در دسته اول است یا نه. 99٪ احتمال دارد که همه ما با طرح روبرو شویم ، هزینه ها را محاسبه کنیم ، مواد را آماده کنیم ، کارمندان را استخدام کنیم و سپس برای ساخت ویلا پیش برویم!

دنیای تجارت اینگونه است. اگر می خواهید تجارت شما مستحکم و حساب شده باشد ، یک طرح تجاری تهیه کنید.

یک برنامه تجاری کامل داشته باشید:

می توانید بفهمید آیا می توانید کار خود را راه اندازی کنید
می توانید بفهمید ایده شما ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر
می توانید سرمایه گذار جذب کنید
در مورد توسعه تجارت خود تصمیمات بهتری بگیرید
اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید
Y …
طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار سندی است که نشان می دهد تجارت شما چیست ، چگونه کار می کند و چگونه موفقیت آمیز است.

مانند یک نقشه راه ، یک طرح تجاری خوب شما را از گم شدن باز می دارد و به شما کمک می کند تا وقت و انرژی خود را در مکان های نامناسب تلف نکنید.

چه کسی به یک طرح تجاری نیاز دارد؟

بیزینس پلن مثل نقشه راه است

اگر مشاغل کوچکی برای خود دارید که نیاز به سرمایه گذاری و توسعه زیادی ندارد ، نیازی به نوشتن یک طرح تجاری ندارید.

به عنوان مثال ، فرض کنید شما یک وب سایت شخصی دارید و از طریق آن پروژه های SEO را دریافت می کنید. اگر برنامه ای برای گسترش تجارت خود ندارید و به همان روش راضی هستید ، نیازی به نوشتن یک طرح تجاری ندارید.

اما دو راه وجود دارد که شما به طور قطع به یک طرح تجاری نیاز خواهید داشت:

یک استارت آپ راه اندازی کنید
توسعه تجاری

آیا می خواهید چند برابر فروش خود را افزایش دهید؟

ما به شما کمک می کنیم با استفاده از Google Ads و با کمترین هزینه به بالای Google بروید.
برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

تبلیغات Google Ads

021-41897070 داخلی 2

طرح تجاری باید چند صفحه داشته باشد؟

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که یک طرح تجاری باید صدها صفحه داشته باشد و ما باید همه موارد را به طور دقیق توضیح دهیم. اما حدس بزنید؟

این اشتباه است! اندازه ، یا بهتر بگوییم تعداد صفحات برنامه تجاری شما ، کاملاً به تجارت ، دامنه و دامنه شما بستگی دارد! برای مشاغل کوچکی که تازه شروع به کار کرده اند و نه چندان بزرگ ، واضح است که یک طرح تجاری کوتاه و فشرده یک شروع کار و حتی بهتر است.

اجزای یک طرح تجاری چیست؟

تاکنون چندین طرح برای طرح تجاری پیشنهاد شده است که در برخی زمینه ها متفاوت است. اما کاملترین و بهترین طراحی از نظر ما باید شامل بخشهای زیر باشد:

یک جلد مرتبط
فهرست مطالب
معرفی اعضای اصلی (هیئت مدیره)
خلاصه
ارائه تجارت خود
بیان مسأله
شرح راه حل
اهداف تجاری
اهداف کوتاه مدت
اهداف بلند مدت
تحقیقات بازار
بازار هدف
تحلیل مشتری
تحلیل رقبا
معرفی آمیخته بازاریابی
محصول
قیمت
روش توزیع
برنامه تبلیغات و تبلیغات
منابع انسانی
دولت مالی

به نظر می رسد که در برنامه کاری خود قرار است در مورد این موارد صحبت کنید. اکنون این شما هستید که می توانید این اطلاعات را در یک فایل Word یا PowerPoint سازماندهی کنید! در هر صورت ، اطمینان حاصل کنید که برنامه کاری شما خواندنی ، جذاب و به دور از حاشیه اضافی است.

اگر این مقاله را قبول دارید ، سعی خواهیم کرد الگویی آماده را برای راحتی شما طراحی کنیم.

توجه: طرح تجاری را با مدل تجاری اشتباه نگیرید!

طرح تجاری یک برنامه بلند مدت است که شامل همه چیز (از استخدام کارمندان گرفته تا امور مالی) برای چندین سال آینده است. اما مدل تجاری مجموعه ای از برنامه های کوتاه مدت (و البته ضروری) است که منجر به سود بیشتر خواهد شد.

در واقع ، مدل کسب و کار مانند طرحی است که می توانید آن را روی دیوار اتاق خواب خود قرار دهید و هر روز صبح شروع به تماشای آن کنید. اما طرح کسب و کار گزارشی کامل و دقیق از هر کاری است که در تجارت خود انجام می دهید.

در مقاله مدل کسب و کار ، می توانید اطلاعات بیشتری در مورد مدل سازی کسب و کار و تهیه بوم تجاری کسب کنید.

خوب …

آیا آماده نوشتن برنامه تجاری خود هستید؟

اگر تصمیم شما برای ساختن یک طرح تجاری نهایی است ، 2-3 ورق A4 (یا ورق های معمولی ؛ خیلی مهم نیست: D) و یک قلم کنار دست خود قرار دهید تا مرحله به مرحله پیش برود.
بیا بریم.

مراحل ایجاد یک طرح تجاری کامل

ببینید ، برای ساختن یک طرح تجاری ، ما باید … مراحل را دنبال کنیم. در هر مرحله ، باید به کار خود نگاه کنید و اطلاعات را با کمک توضیحاتی که می دهیم ، یادداشت کنید.

مرحله شماره 1- کشف هدف خود

توجه: این مرحله را می توانید آخرین انجام دهید.

از رنگهای مارک تجاری خود برای طراحی جلد طرح تجاری خود استفاده کنید. عنوان را روی جلد بنویسید و تاریخ پرونده را وارد کنید. اگر همین حالا در تصویر جلد طرح کسب و کار به جستجوی گوگل بپردازید ، یک طراحی بسیار ساده و جذاب خواهید یافت. حتماً از این طرح ها ایده بگیرید.

مرحله 2: لیست مراحل

این مرحله ساده است و مانند مرحله قبل بعد از اتمام کار انجام می شود. این اصلاً دشوار نیست. شما فقط باید در ابتدای طرح به لیست بخشهای مختلف تجاری وارد شوید. به طوری که کاربر می تواند با یک کلیک به آن قسمت منتقل شود.

مرحله 3: اعضای هیئت مدیره را معرفی کنید

معرفی شرکا

اگر کسب‌وکارتان کوچک است یا 2-3 نفری یک استارتاپ راه انداخته‌اید، فقط کافی است که در این صفحه در حد 1 الی 2 خط خودتان را معرفی کنید. اما اگر کسب‌وکار بزرگی با کارمندان زیاد دارید، بهتر است اعضای اصلی را مختصر معرفی و وظایفشان را تعریف کنید.

خوبی این کار این است که سرمایه‌گذار، یا هر کسی که این طرح را می‌بیند، می‌داند که با چه افرادی طرف است.

مرحله چهارم: معرفی کسب‌وکار شما + شرح مشکل و راه حل

خب؛ تازه داریم می‌رسیم به بخش‌های جذاب ماجرا، یعنی جایی که باید حسابی روی کسب‌وکارمان دقیق شویم و مو را از ماست بیرون بکشیم!

در این مرحله، بهتر است که شما اول به‌صورت یک مقدمه، کسب‌وکارتان را معرفی کنید. مثلاً بنویسید که از چه زمانی شروع به کار کردید، کالا یا خدماتی که ارائه می‌کنید چیست، چه ارزش‌هایی دارید، روی کدام بخش‌های بازار تمرکز دارید و اصلاً چرا فکر می‌کنید که موفق می‌شوید!

نکته مهم_ در این بخش، بهتر است بعد از معرفی، در یک جمله، هدف، ماموریت و چشم‌انداز سازمان خود را نیز تعریف کنید. به این یک جمله Statement هم گفته می‌شود. مثلاً Vision Statement برند Nike را ببینید:

«برای اینکه برای هر ورزشکاری در دنیا، منبع الهام و نوآوری باشیم.»حل مشکل

در همین یک جمله، نایکی چشم‌انداز و هدف خود را شرح داده است.

هنوز کار ما در این بخش تمام نشده است.

همچنین باید 2 بخش برای توصیف مشکل و راه حل مشکل اضافه کنید.

شرح مسئله به چه معناست؟

می بینید که هر کسب و کار موفقی برای رفع نیاز یا حل یک مشکل ایجاد می شود. به عنوان مثال ، ما در Novin چه مشکلی را حل می کنیم؟

درست است؛ مشکلات شرکت هایی که رشد نمی کنند.

حال ، حل مسئله به چه معناست؟

به نظر شما راه حل جدید برای حل مشکل بالا (شکست تجاری) چیست؟ الان میگم

ما در Novin با آموزش به روز ، عمیق و مبتنی بر تجربه و همچنین خدمات بازاریابی آنلاین ، به رشد و افزایش فروش شرکت ها کمک می کنیم.

بازگشت به تجارت خود را!

حالا شما باید روی کاغذ بنویسید:

برای حل چه مشکلی آمده اید؟
راه حل شما چیست

نکته مهم دیگر: وقتی صحبت از مسئله و هدف تجاری می شود ، بسیاری از مردم فکر می کنند که باید مشکل یا هدف خود را بنویسند (به عنوان مثال ، من می خواهم از این تجارت ثروتمند شوم) این خیلی اشتباه است!

زیرا شما باید در مورد هدف و رسالت ایده یا تجارت خود صحبت کنید.

بیزینس پلن

مرحله 5: اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را تعریف کنید

هر شرکت دارای مجموعه ای از اهداف بلند مدت (مانند رهبری بازار) و مجموعه ای از اهداف کوتاه مدت و مرحله ای (مانند دستیابی به فروش 100 میلیون در سال اول) است.

در این بخش ، ابتدا اهداف اصلی و بلند مدت کسب و کار خود را توضیح دهید و سپس وارد مراحل شوید و بنویسید که در یک بازه زمانی مشخص چه اهدافی را دنبال می کنید تا به هدف اصلی نزدیک شوید. این مرحله می تواند کوتاه مدت (6 ماه تا یک سال) و میان مدت (1 تا 3 سال) باشد.

اهداف کسب و کار

مرحله ششم: تحقیقات بازار

حالا که مشکل، راه حل آن و اهداف خود را می‌دانید، باید دست به کار شوید و راجع‌به بازاری که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، تحقیقات انجام دهید.

بازار هدف (Target Market) شما چیست؟

بازار هدف، به گروهی از مخاطبان گفته می‌شود که مشتری کالاها یا خدمات شما هستند. مثلاً فرض کنیم که من یک برند لوازم لوکس دارم. بازار هدف من افراد ثروتمند جامعه هستند که دوست دارند لوکس به نظر برسند و از این بابت دغدغه مالی هم ندارند.

امیدوارم با این مثال کلیات بازار هدف را فهمیده باشید و یادتان بماند که همۀ آدم‌ها یا همۀ دنیا، بازار هدف شما نیستند.

در مقاله‌های بعدی نوین، بحث تارگت مارکت را بیشتر باز می‌کنیم و یادتان می‌دهیم چطور درست و دقیق، بازار هدف خود را مشخص کنید. ولی …

مشتریان شما چه ویژگی‌هایی دارند؟

خب، حالا که بازار هدف را می‌دانیم، باید کمی در مشتری‌هایمان دقیق‌تر شویم و ببینیم که اصلاً چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند.

اینجور موقع‌ها، طراحی یک پرسونای مشتری خیلی به دردتان می‌خورد.

یک مثال هم می‌زنم.

همان برند لوکسی که گفتم را در نظر بگیرید. مشتری‌های من، خانم‌های جوان تحصیلکرده، با محدوده سنی 21 تا 45 هستند که در مناطق 1 تا 5 تهران هستند و در سال حداقل یک سفر خارجی می‌روند.

یک نکته_ 100% مشتریان شما آدم‌هایی متفاوت با هزاران ویژگی خاص هستند. این درست؛ ولی ما با ویژگی‌های مشترک این آدم‌ها کار داریم. مثلاً وقتی که از 100 مشتری، 80 نفر در مناطق 1 تا 5 تهران سکونت دارند، متوجه می‌شویم که یکی از ویژگی‌های مهم مشتریان ما، محل زندگی آن‌هاست.

تحقیقات بازار

رقبای شما چه کسانی هستند؟

وارد هر بازاری که بشوید، احتمالاً چندین رقیب سرسخت خواهید داشت. مثلاً بازار گردشگری را ببینید. اگر بخواهید وارد این بازار شوید، باید با رقبای سرسختی مثل علی‌بابا، کجارو، کارناوال و … دست‌وپنجه نرم کنید.

پس همینجا لطفاً رقبای خود را آنالیز و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را مشخص کنید. بهتر است در این بخش توضیح بدهید که برنامه شما برای رقابت چیست و چطور می‌خواهید از رقبا متمایز شوید.

برای این تمایز، شما نیاز به یک یا چند مزیت رقابتی دارید.

شرایط بازار چگونه است؟

غیر از مشتری و رقبا، عوامل محیطی دیگری هم هستند که در شکست یا موفقیت پروژۀ شما تاثیری زیادی دارند! چطور؟!

اجازه دهید یک مثال بزنم.

تا 15-20 سال پیش (یعنی همان زمان‌هایی که اینترنت و رسانه هنوز آن‌قدر همه‌گیر نشده بود)، برندها در تبلیغ غذاهای چرب و نوشیدنی‌های رنگارنگ، با یکدیگر در رقابت بودند.

اما به مرور، با گسترش تکنولوژی و نفوذ آن به زندگی مردم، سبک زندگی‌ها هم تغییر کرد. حالا دیگر مردم می‌دانستند که برای سلامتی خودشان باید کاری کنند؛ و اینطوری شد که بحث رژیم و غذاهای رژیمی داغ شد!

خب، فکر می‌کنید چه شد؟ آیا برندهای تولیدکنندۀ نوشابه و غذاهای چاق‌کننده شکست خوردند؟

نه! این برندها با هوشمندی و آینده‌نگری تمام، از این فرصت استفاده کردند و یک خط تولید محصولات رژیمی به کارخانه‌هایشان اضافه کردند.

حالا دیگر ما با خیال راحت نوشابۀ رژیمی را سر می‌کشیم و نگران هیچ چیز هم نیستیم!

از این مثال نتیجه می‌گیریم که عوامل تکنولوژیک و فرهنگی نتوانست کارخانه‌های نوشابه را ورشکست کند.

ولی خب فقط این 2 عامل را نداریم؛ 4 عامل دیگر هم وجود دارد که ممکن است در آینده کسب‌وکار شما را تهدید کند. این عوامل عبارتند از: عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، محیط زیستی و قانونی.

شاید بپرسید که چطور این عوامل را باید شناسایی کنیم و بفهمیم که کسب و کارمان را تهدید می‌کنند یا نه؟!

جواب فقط 2 کلمه است: تحلیل پستل!

شما باید با انجام تحلیل PESTLE عوامل بیرونی را شناسایی کنید و برای کسب‌وکارتان برنامه داشته باشید.

رپورتاژ آگهی یک روش عالی برای بازاریابی است.

با درج رپورتاژ خبری، نه تنها محصول شما معرفی می‌شود، بلکه رتبه بهتری کسب می کنید.

مرحله هفتم: معرفی آمیخته بازاریابی (4P)

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) یکی از مباحث پایه و البته خیلی مهم در بازاریابی است.

یک مرور سریع هم داشته باشیم:

بازاریابی کسب و کار شما فقط یک جنبه ندارد. در واقع، آمیزه‌ای از مسائل مختلف است که اگر در کنار هم درست مدیریت شوند، به رشد کسب و کار شما کمک می‌کنند. به مجموعۀ این مسائل، آمیخته بازاریابی (یا همان آمیزه بازاریابی) گفته می‌شود.

آمیخته بازاریابی شامل 4 بخش یا P مختلف است. این P ها عبارتند از:

  • محصول (Product)
  • قیمت (Pricing)
  • توزیع (Placement)
  • ترویج (Promotion)

شما باید این 4 پی را در بیزینس پلن‌تان باز کنید و به‌طور مفصل توضیح دهید که در هر بخش هدف چیست و قرار است چه فعالیت‌هایی انجام شود.

اگر موافق باشید برویم و پی‌ها را در Business Plan، یک به یک کالبدشکافی کنیم.

اولین P: محصول

ویژگی‌های محصول

قبل از هر چیز ، توضیح دهید که محصول شما (محصول یا خدمات) چیست و مشتری چه نیازهایی را برآورده می کند.

ویژگی های محصول شما چیست؟

محصول USP یا Unique Selling Point چیست؟ یا بهتر بگوییم ، چه ویژگی محصول شما باعث می شود خریدار آن را انتخاب کند؟

لطفا توجه داشته باشید که USP ویژگی مرتبط با محصول شما است. برند شما نیست!

به عنوان مثال ، ما یک دوره آموزش تولید محتوای جدید داریم. USP یا نقطه فروش اختصاصی این محصول – 3 ماه پشتیبانی آنلاین و ارتباط دانشجویی. این عملکرد در دوره دیگری وجود نداشت. به همین دلیل USP به عنوان یک محصول در نظر گرفته می شود.

P دوم: قیمت

هزینه آن کالا چقدر است؟
قیمت رقیب چقدر است؟
چه قیمتی برای کالا تعیین کرده اید؟

باشه؛ همینجا صبر کن!

بسیاری از افراد تصور می کنند برای تعیین قیمت باید علاوه بر مقداری سود ، سود کسب کنند و یا محصول خود را کم و بیش بفروشند. اگر درست نباشد

قیمت محصول تأثیر قابل توجهی در فروش و سود شما دارد. بنابراین بهتر است برای این کار یک استراتژی دقیق ارائه دهید.

شما باید قیمت صحیح محصولات خود را بر اساس بازار هدف انتخابی ، مشخصات محصول و شرایط بازار تعیین کنید.

سومین P: روش های توزیع

خوب … ما تازه به جایی رسیده ایم که باید ببینیم چگونه محصول خود را به مشتری تحویل می دهیم!

می بینید که روش های مختلف توزیع برای هر محصول وجود دارد. به عنوان مثال ، شرکتی که محصولات بهداشتی تولید می کند (مانند صابون و شامپو) باید دائماً در دسترس مخاطبان باشد. به هر حال ، مردم هر روز به سلامتی نیاز دارند.

به همین دلیل صابون و شامپو در همه جا یافت می شود ، از سوپرمارکت های آن طرف خیابان گرفته تا فروشگاه های زنجیره ای و حتی در وب سایت ها.

اما برای برندی که ارتباطات تلفن همراه تولید می کند ، این شرایط متفاوت است.

بعد از اینکه متوجه شدید محصول خود را به کجا باید به مخاطب خود ارائه دهید ، باید به فکر هزینه حمل و نقل باشید.

اگر در حال پخش عمده هستید ، هزینه آن چقدر است؟
اگر پس از خرید آنلاین مستقیماً برای مشتری ارسال کنید ، هزینه آن چقدر است؟
هزینه نگهداری محصولات در انبار (یا انتظار برای ارسال) چقدر است؟
پس از نشان دادن هزینه تحویل ، زمان تحویل کالا را نشان دهید.
چند روز طول می کشد تا کالا به فروشگاه برسد؟
چند روز کاری طول کشید تا سفارش به دست خریدار رسید؟
س nextال بعدی که باید از خود بپرسید این است که روند ارسال محصول برای مشتری چگونه است؟
آیا شما شخصاً کالا را تحویل می دهید؟
آیا شما با بار موافق هستید؟
آیا از خدمات پیک آنلاین استفاده می کنید یا شرکت پیک منظمی دارید؟
پست می کنید یا تیپاکس؟
همچنین…

چهارمین p: تبلیغ و تبلیغات

سرانجام به شیرین ترین قسمت تبلیغات و تبلیغ محصول می رسیم! در اینجا جایی است که باید از خود بپرسید:

چگونه می خواهید پیام برند خود را در ذهن مخاطبان خود جذب کنید؟
استراتژی بازاریابی و فروش شما چیست؟
برای شروع تبلیغات با چه رسانه ای بهتر است؟
آیا اتفاق خاصی وجود دارد؟ به عنوان مثال ، آیا شما نیاز به بازدید از الکامپ دارید؟
مفیدترین ابزارها برای شروع چیست؟ پست الکترونیک؟ پیامک؟ تابلو تبلیغاتی؟ محتوا؟ یا …
واقعاً چقدر به تبلیغات نیاز دارید؟
چگونه می خواهید این بودجه را مدیریت کنید؟
چگونه می خواهید محصول خود را تبلیغ کنید؟ آیا وبلاگ نویسان از این مزیت بهره مند هستند؟ چه وبلاگ نویسان؟
استراتژی تخفیف شما چیست؟

ببینید ، بحث در مورد بازاریابی و تبلیغات بسیار گسترده است و برای داشتن یک استراتژی خوب ، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید (به خصوص اگر بی تجربه هستید). اما با همان س questionsالاتی که پرسیدم ، می توانید دامنه برنامه بازاریابی خود را تا حدودی تعیین کنید.

خوب خسته نیستی تا حالا؟ امیدوارم تاکنون نوشتن یک طرح تجاری برای شما به اندازه من جذاب بوده باشد! اگر خسته هستید ، همان نکات قدیمی را دنبال کنید:

1 فنجان چای (یا قهوه) + برخی حرکات کششی

بنابراین بیایید برنامه تجاری خود را به پایان برسانیم. چیز زیادی باقی نمانده است ، در بخشهای بعدی ما در مورد منابع انسانی ، مسائل مالی و خلاصه اجرایی صحبت خواهیم کرد ، و در حال حاضر پرونده طرح تجاری را می بندیم.

مرحله 8: منابع انسانی

اگر تازه کار خود را شروع کرده و شروع کرده اید ، برای انجام کارها به تلاش زیادی احتیاج دارید. اگر در مرحله توسعه هستید ، باید ببینید آیا به نیروی جدید یا جایگزینی نیاز دارید.

در یک طرح تجاری بهتر است مقدار کل نیروی انسانی مورد نیاز برای هر بخش و سمت اصلی مشخص شود. به عنوان مثال ، مشخص کنید که در بخش بازاریابی به چند نفر نیاز دارید و وظیفه هر یک چیست.

یا مشخص کنید که برای توسعه نام تجاری خود باید دپارتمان آنلاین را باز کنید و کارشناسانی را استخدام کنید.

علاوه بر استخدام وضعیت و پرسنل ، اگر در شرکت خود دپارتمان منابع انسانی (HR) دارید ، بهتر است در مورد نام تجاری HR و فعالیت های افزایش بهره وری صحبت کنید.

مرحله 9: صورت های مالی تجارت

سرانجام زمان محاسبه و ذخیره است و باید ببینیم که کجا باید هزینه کنیم و چه مقدار در فروش و سود خواهیم داشت.

چه مقدار سرمایه برای شروع نیاز دارید؟ چگونه ادامه دهیم؟
هزینه ثبت نام تجاری ، کار اداری و مجوزها چقدر است؟
هزینه اخذ مجوز دفتر ، خرید یا اجاره تجهیزات و ملزومات چقدر است؟
هزینه استخدام ، حقوق و بیمه کارکنان چقدر باید باشد؟
تبلیغات و بازاریابی چطور؟
آیا بودجه ای برای خدمات اجتماعی در نظر گرفته اید؟

برای دستیابی به سلامت مالی ، هزینه های ثابت را کم کنید و هزینه های جاری مانند اجاره دفتر ، حقوق پرسنل و بودجه ماهانه بازاریابی را چند برابر کنید. حالا نتیجه را با یک هزینه ثابت اضافه کنید. البته این می تواند صورت مالی شما باشد ، با نوشتن جزئیات و توضیحات.

مرحله 10: خلاصه اجرایی

و آخرین مرحله 🙂

این قسمت از طرح تجاری باید در ابتدای پرونده و پس از معرفی اعضای هیئت مدیره ارائه شود. اما بنابراین شما می توانید روانتر بنویسید ، ما آن را در آخرین مرحله آورده ایم. به این ترتیب ، شما دقیقاً می دانید که در برنامه کاری شما چه اتفاقی می افتد.

در بخش خلاصه ، باید بگویید که:

هدف شما چیست؟
فکر می کنید چرا موفقیت آمیز خواهد بود؟
چگونه می خواهید به اهداف خود برسید؟

همچنین به طور خلاصه بیان کنید که:

شما می خواهید چه مشکلی را حل کنید؟
چه چشم اندازهایی برای تجارت خود می بینید؟
بازار هدف شما کیست؟
چه محصولی را ارائه می دهید؟
پیش بینی شما از درآمد ، هزینه و سود چیست؟
چه مقدار سرمایه برای شروع و ادامه کار نیاز دارید؟

هنگام نوشتن این بخش بسیار مراقب باشید؛ زیرا این اولین بخشی است که مخاطب (یا حتی سرمایه گذار) با دقت می خواند و اگر آن را دوست نداشته باشد ، ممکن است به هیچ وجه ادامه ندهد!