Google Tag Manager (GTM) چیست؟

یکی از مهمترین برگ برنده های هر کسب و کار جمع آوری و بدست آوردن هرچه بیشتر اطلاعات در مورد رفتار مشتری است تا بتواند با تجزیه و تحلیل این اطلاعات خدمات بهتری را به آنها ارائه دهد. Google Tag Manager یکی از بهترین ابزارها در دنیای آنلاین است که می تواند به شما کمک کند اطلاعات خوبی را از کاربران جمع آوری کنید. در این مقاله می خواهیم بیشتر در مورد این ابزار و نحوه کار با آن صحبت کنیم.
وقتی وارد دنیای بازاریابی دیجیتال می شوید ، اولین تعریف از این جهان به شما داده می شود:
“استفاده از ابزارهای آنلاین و دیجیتالی برای دستیابی به اهداف بازاریابی و فروش”
برای دستیابی به اهداف بازاریابی و در نتیجه فروش بیشتر ، مهمترین وظیفه ما توجه به نیازها و رفتار مشتری به طور کلی است. هرچه می توانیم با مشتری ها ارتباط نزدیکتر داشته باشیم و از رفتارها ، نیازها ، علایق و تصمیمات آنها آگاهی بهتری داشته باشیم تا بتوانیم با تجزیه و تحلیل صحیح ، نیازها و خواسته های مشتریان را بهتر برآورده کنیم.

ابزارهای زیادی وجود دارد که می تواند در این زمینه به ما کمک کند. پرسشنامه ، بررسی تاریخچه خرید مشتری ، Google Tag Manager ، Google Analytics و … برخی از ابزارهایی هستند که در این زمینه به ما کمک می کنند. در این مقاله می خواهیم ببینیم Google Tag Manager چیست و نحوه کار با آن چیست.

GOOGLE TAG MANAGER چیست؟

اگر می خواهیم خیلی ساده بگوییم Google Tag Manager چیست ، باید آن را یک ابزار رایگان Google بدانیم که با قرار دادن چند خط کد در سایت ، می توانیم اطلاعات و داده های مورد نظر خود را از طریق Google Analytics بدست آوریم.
در واقع ، این ابزار رایگان به مدیریت برچسب هایی که در صفحات سایت و برنامه ها قرار می گیرند کمک می کند. استفاده از Google Tag Manager بسیار ساده است ، اما این ابزار قدرتمند به شما کمک می کند اطلاعات دقیق تری از سایت خود دریافت کنید.
یکی از نکات جالب در مورد Google Tag Manager این است که کد سایت شما را تغییر نمی دهد و برای جمع آوری اطلاعات لازم در مورد رفتار مشتری نیازی به تغییر کد سایت خود ندارید. البته این ابزار مزایای دیگری نیز دارد که بعداً درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

مزایای Google Tag Manager

البته تلاش برای کدنویسی مداوم برای جمع آوری اطلاعات کاربران و تحلیل رفتار آنها نه تنها دشوار ، بلکه مقرون به صرفه خواهد بود. به این دلیل که همه سایت ها کوچک نیستند و نمی توان آنها را در سایت های بزرگ برای همه صفحات انجام داد.
از طرف دیگر ، مدیریت تعداد زیادی از برچسب های اختصاصی عملاً غیرممکن می شود و در نتیجه خروجی مطلوبی دریافت نمی کنید. اما Google Tag Manager در این زمینه به شما کمک خواهد کرد و مزایای زیر را به شما می دهد.

استفاده آسان: همانطور که اشاره کردیم ، استفاده از Google Tag Manager بسیار ساده و آسان است و کاربران می توانند بدون هیچ گونه دستکاری یا تغییر در کد سایت خود ، کدهای مدیریت برچسب را در صفحات سایت وارد کنند. از طرف دیگر ، مدیریت این برچسب ها در Google Analytics نیز یک کار ساده است.
امکان ویرایش و اصلاح قبل از انتشار: اگر فکر می کنید کدی که قرار داده اید ممکن است درست کار نکند یا اگر می خواهید عملکرد دقیق آن را ببینید ، پیش نمایش Google Tag Manager به شما کمک می کند تا به راحتی عملکرد این کدها و در صورت وجود هر یک را بررسی کنید have problems اصلاح آن را از انتشار.
به روزرسانی های سایت را ساده کنید: یکی از بهترین ویژگی های Google Tag Manager این است که از سایت و برنامه شما جدا است و در محیط دیگری هر کار لازم را انجام می دهید. به همین دلیل ، به روزرسانی سایت ، نصب پلاگین ، تغییر رابط کاربر و سایر موارد بسیار سریع در سایت و برنامه اتفاق می افتد.

مدیریت و تراز کردن کاربر: یکی دیگر از مزایای Google Tag Manager این است که برای کنترل بهتر ، آنها می توانند اقتدار کاربر را سطح بندی کنند و به آنها بگویند چه کسی می تواند تغییراتی ایجاد کند یا تغییراتی در وب سایت و مدیران برچسب ایجاد کند.
قابلیت ذخیره: پس از انتشار Google Tag Manager ، کپی از تغییرات قبلی ذخیره می شود و با مراجعه به بایگانی خود ، می توانید تغییرات جدید را لغو کرده و به نسخه قبلی بازگردید. حسن این ویژگی این است که در هر کجا که نیاز به اصلاح یا برگرداندن دارید می توانید خیلی سریع آن را انجام دهید.
برچسب های پیش فرض: یکی دیگر از ویژگی های مهم Google Tag Manager این است که بسیاری از برچسب های مهم به طور پیش فرض در دسترس شما هستند و اگر نمی توانید کد بزنید ، می توانید به راحتی به سراغ آنها بروید. همچنین امکان ویرایش و شخصی سازی این کدها وجود دارد.
امنیت بالا: برخلاف آنچه شما فکر می کنید ، برچسب ها و کدهایی که در سایت قرار می دهید مشکلی در امنیت ایجاد نمی کنند و تمام ویژگی ها و سطح امنیت در اختیار شماست.
رایگان: یکی از مزایای مهم Google Tag Manager که شاید کمتر به چشم بیاید ، ابزاری است که به شما در صرفه جویی در وقت و هزینه کمک می کند.
ردیابی رویداد: اگر به دنبال این هستید که ببینید به کدام صفحات مراجعه کرده اید ، روی کدام پیوندها کلیک کرده اید ، با کدام محتوای بیشتر ارتباط برقرار کرده اید ، کدام فرم ها ارسال شده اند و موارد دیگر ، به راحتی می توانید از ویژگی ردیابی خودکار رویداد در Google Tag استفاده کنید استفاده مدیر.
بدون محدودیت: با کمک Google Tag Manager (GTM) می توانید از برچسب ها و کدهای مورد نظر برای مدت نامحدود در سایت ها و برنامه های Android و iOS استفاده کنید.
معایب Google Tag Manager

با وجود همه چیزهای خوبی که در مورد این ابزار رایگان گفتیم ، Google Tag Manager همچنین دارای اشکالات و ضعف هایی است که قابل ذکر است:

برچسب های Turn Key محدود هستند: برچسب های Turn Key برچسب هایی هستند که به جای کپی کردن کد JavaScript از طریق فرم ها ایجاد می شوند. از آنجا که این برچسب ها بسیار محدود به Google Tag Manager هستند ، تجزیه و تحلیل یک سایت بدون Google Analytics بسیار دشوار می شود.
عدم وجود تیم پشتیبانی مشخص: یکی دیگر از مشکلات Google Tag Manager این است که نمی توانیم کمک زیادی از Google داشته باشیم. اگرچه Google برای شروع و راه اندازی پرونده های راهنما را در اختیار شما قرار می دهد ، اما در صورت بروز مشکلات بعدی منبع خاصی وجود ندارد که بتوانید به آن اعتماد کنید. البته GTM بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی می توانید این سیستم مدیریت برچسب را کنترل کنید.
از Google Tag Manager استفاده کنید

همانطور که گفتیم ، Google Tag Manager ابزاری رایگان و مفید است که اتفاقاً کاربردهای زیادی دارد. اگرچه این ابزار به طور کلی برای جمع آوری اطلاعات از تصمیمات کاربر و رفتار مشتری استفاده می شود ، برنامه های آن شامل موارد زیر است:

Google Analytics را با کمک Google Tag Manager نصب کنید
کد مورد نیاز را در هدر سایت قرار دهید
بدون نیاز به کدگذاری و مراجعه به کدها ، برچسب های خاصی را به صفحات مختلف اضافه کنید
رویدادهای مختلف را ردیابی کنید
تأیید جستجوی Google Console با استفاده از Tag Manager
انتقال اطلاعات مورد نیاز به Google Analytics و سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل
مراحل استفاده از Google Tag Manager

برای استفاده از Google Tag Manager ، باید مراحل کار درست کد را طی کنید. در ادامه این مراحل را بررسی خواهیم کرد.

یک حساب Google Tag Manager ایجاد کرده و آن را نصب کنید

برای پیکربندی Google Tag Manager باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. برای این کار با کمک ابزار و نرم افزار تغییر IP وارد سایت Google Tag Manager شوید و بر روی ایجاد حساب کلیک کنید. بقیه مراحل مانند ایجاد حساب کاربری در Google یا سایت های دیگر است.
مرحله بعدی انتخاب نام برای ظرف خود (Container) است و در نهایت پس از افزودن آدرس سایت بر روی Create کلیک کنید. سپس Yes را کلیک کنید تا شرایط و ضوابط استفاده از Google را بپذیرید و در آخر رابط کاربری مورد نظر نمایش داده می شود.
توجه داشته باشید که اگر می خواهید برای Android یا iOS برچسبی ایجاد کنید ، باید مشخص کنید از کدام Firebase SDK یا SDK قدیمی استفاده می کنید.
اگرچه گوگل معتقد است که برای هر مخزن یک حساب جداگانه ایجاد می کند ، مدیریت چندین حساب GTM در یک حساب GTM نیز امکان پذیر است.

در آخرین مرحله کدهای مورد نظر را مشاهده می کنید که باید در سایت یا برنامه خود قرار دهید. اولین مجموعه کدها ، برچسب های JavaScript هستند که باید در تمام صفحات وب سایت تعبیه شده باشند. کد دوم iframe HTML است و اگر نمی توانید از JavaScript استفاده کنید ، باید این برچسب ها را بعد از برچسب اولیه قرار دهید. در آخر ، بر روی دکمه انتشار کلیک کنید.

متغیرها و ثابت ها در Google GTM Tag Manager

برچسب ها به محرک ها وابسته هستند و محرک ها براساس متغیرها کار می کنند. در حقیقت ، برچسب ها و محرک ها باید ثابت Google Tag Manager در نظر گرفته شوند و متغیرها ، همانطور که از نام آنها پیداست ، مقادیر مختلفی هستند که دائماً در حال تغییر هستند.
هنگام کار با GTM شما با دو نوع متغیر روبرو هستید. گروه اول متغیرهای داخلی و پیش فرض و گروه دوم متغیرهایی هستند که توسط کاربران تعریف می شوند. متغیرهای نوع اول متغیرهایی نامیده می شوند که شما بصورت پیش فرض و مداوم از آنها استفاده می کنید و به راحتی توسط Google قابل دسترسی هستند.
اما متغیرهای تعریف شده توسط کاربران در واقع لیستی از متغیرهایی است که شما با اطلاع قبلی در مقابل مخاطب قرار می دهید تا کاربران بتوانند اطلاعات مورد نیاز شما را ارائه دهند.

سه قسمت اصلی GOOGLE TAG MANAGER

Google Tag Manager به طور کلی از سه بخش تشکیل شده است: برچسب ها ، متغیرها و راه اندازها. شما باید با این سه بخش که هر کدام از آنها تعریف و عملکرد خاصی دارند با ابزارهای گوگل کار کنید.
برچسب ها: برچسب ها در واقع کدی هستند که در صفحات سایت قرار می گیرند و کار ردیابی را انجام می دهند.
محرک: محرک ها شرایطی هستند که ما برای اجرای برچسب ها در نظر می گیریم. به عنوان مثال ، می توان گفت اگر کاربری از صفحه ای بازدید کند ، برچسب مشخص شده نیز فعال می شود.
Variable: متغیرها در واقع مقادیری هستند که برای برچسب ها و محرک ها در نظر گرفته می شوند و بر اساس آن زمان اجرای برچسب ها را تعیین می کنیم. علاوه بر متغیرهای پیش فرض ، با کمک Google Tag Manager می توانید از متغیرهای شخصی سازی شده نیز استفاده کنید.

برچسب ها در Google Tag Manager GTM

برچسب ها مجموعه ای از کدهای JavaScript است که برای ارسال اطلاعات و داده های مورد نیاز از Google Tag Manager به Google Analytics استفاده می شود. شما می توانید بدون نیاز به برنامه نویسی یا تغییر در سایت خود از این کد استفاده کنید. این برچسب ها اطلاعات لازم در مورد رفتار کاربران و مشتریان را به شما می دهد و اگر در استفاده از کد اشتباه کنید ، ممکن است اطلاعات نادرستی بدست آورید.
انواع مختلفی از برچسب های مدیر برچسب های Google وجود دارد ، از جمله:

روی دکمه خرید کلیک کنید
تعداد کلیک با ما تماس بگیرید
روی پیوند Call To Action کلیک کنید و لینک ها را بارگیری کنید
ویدیوهایی را که به طور کامل مشاهده نشده اند شناسایی کنید
مدت زمان قرار دادن ماوس روی یک عنصر خاص
تعداد پیمایشهای صفحه را بررسی کنید
زمان پر کردن فرم

تعداد صفحات چاپ شده را مشخص کنید
TRIGGER چیست؟

راه اندازها در حقیقت محرک ها و فعال کننده برچسب ها هستند. محرک ، با متغیرهایی که دریافت می کند ، به برچسب ها دستور می دهد که چه زمانی فعالیت خود را شروع کنند. راه اندازها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: رویدادها و فیلترها.
هنگام تعریف درایورها در Google Tag Manager ، می توانید گزینه ها را از لیست پیشرفت خود انتخاب کنید. پس از انتخاب این رویدادها ، نوبت به انتخاب فیلترها می رسد. فیلترها همچنین دارای سه بخش هستند: متغیرها ، عملگرها و مقادیر.

متغیر چیست؟

یکی از مهمترین قسمتهای GTM متغیرهایی است که عملکرد درایورها و در نهایت برچسب ها را تعیین می کند. مقدار متغیرها وضعیت محرک ها را تعیین می کند و در نهایت تعیین می کند که کی و تحت چه شرایطی برچسب ها باید کار کنند.
متغیرهای پیش فرض و پیش ساخته از متغیرهای پر کاربرد هستند و همچنین برای سایت ها و برنامه های کاربردی تلفن همراه تهیه شده اند. اما متغیرهای سفارشی متغیرهایی هستند که شما آنها را مشخص و شرط بندی می کنید.
چه تفاوتی بین ابزار Google Analytics و Google Tag Manager وجود دارد؟
بسیاری از کاربران به اشتباه فکر می کنند Google Analytics همان Google Tag Manager است ، اما این مورد نیست. در واقع این دو ابزار مکمل یکدیگر هستند و با استفاده همزمان از آنها اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید رفتار مشتریان و مخاطبان را تجزیه و تحلیل کنید.

مهمترین تفاوت بین ابزارهای Google Analytics و Google Tag Manager:

وظیفه اصلی Google Analytics ارائه گزارش های تحلیلی از بخش های مختلف مانند تعداد بازدیدها بر اساس دستگاه های مختلف ، تعداد بازدیدها ، صفحات با نرخ پرش ، میزان مشارکت ، تعداد ورودی های ارگانیک و … در Google Tag Manager ، بیشتر اطلاعات براساس متغیرها جمع آوری شده و در دسترس شما قرار می گیرد.
در Google Tag Manager می توانید از قابلیت افزودن ، حذف و ویرایش برای هر برچسب استفاده کنید ، اما در Google Analytics این کار را نمی کنید.
Google Tag Manager در مدیریت تعداد زیادی برچسب بهتر است و هنگام اجرای برچسب ها به ترتیب که سرعت سایت را کاهش نمی دهد ، می توان به راحتی از برچسب های مختلف در صفحات مورد نظر استفاده کرد.
Google Analytics به عنوان منبع اصلی اطلاعات شناخته می شود ، اما Google Tag Manager واسطه ای برای ارسال اطلاعات به منبع دیگر است.
چرا استفاده از Google Tag Manager برای مشاغل آنلاین مهم است؟

بدون شک مشاغل آنلاین بدون تجزیه و تحلیل درست رفتار مشتریان و مخاطبان خود و بررسی آمار و اطلاعات دریافت شده ، نمی توانند فعالیت دائمی مثبت و قدرتمندی داشته باشند. بررسی سفر مشتری در سایت و دریافت سایر اطلاعات مانند تعداد کلیک روی لینک نشان می دهد که با تجزیه و تحلیل این اطلاعات ، چقدر این اطلاعات می تواند از رقبا پیشی بگیرد.
Google Tag Manager ابزاری رایگان ، ساده و با کاربرد آسان است که به شما کمک می کند تا با قرار دادن یک سری کد JavaScript در صفحات سایت خود ، اطلاعات مورد نظر خود را از مشتریان و کاربران دریافت کنید. Google Tag Manager مکمل Google Analytics است و تفاوت هایی با این سیستم وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید