یکی از مهمترین برگ برنده های هر کسب و کار جمع آوری و به دست آوردن هرچه بیشتر اطلاعات مربوط به رفتار مشتری است تا با تجزیه و تحلیل این اطلاعات بتوانید به آنها بهتر خدمات دهید. یکی از بهترین ابزارها در دنیای آنلاین برای کمک به شما در جمع آوری اطلاعات خوب از کاربران ، مدیریت برچسب Google است. در این مقاله می خواهیم بیشتر در مورد این ابزار و نحوه کار با آن صحبت کنیم.
وقتی وارد دنیای بازاریابی دیجیتال می شوید ، اولین تعریف از این جهان به شما داده می شود:
“استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین برای دستیابی به اهداف فروش و بازاریابی”
برای دستیابی به اهداف بازاریابی و در نتیجه فروش بیشتر ، مهمترین وظیفه ما توجه به نیازها و رفتار مشتری به طور کلی است. هرچه بیشتر با مشتری درگیر شویم و از رفتارها ، نیازها ، علایق و تصمیمات آنها آگاهی بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم با تجزیه و تحلیل مناسب ، نیازها و خواسته های مشتری را بهتر برآورده کنیم.
ابزارهای زیادی وجود دارد که می تواند در این زمینه به ما کمک کند. پرسشنامه ، تأیید سابقه خرید مشتری ، Google Tag Manager ، Google Analytics و غیره برخی از ابزارهایی هستند که در این زمینه به ما کمک می کنند. در این مقاله می خواهیم ببینیم Google Tag Manager چیست و چگونه با آن کار کنیم.

GOOGLE TAG MANAGER چیست؟

اگر می خواهیم با روشی بسیار ساده بگوییم Google Tag Manager چیست ، باید آن را یک ابزار رایگان گوگل بدانیم که با قرار دادن چند خط کد در سایت ، می توانیم اطلاعات و داده های مورد نظر خود را از طریق Google Analytics بدست آوریم.
در واقع ، این ابزار رایگان به مدیریت برچسب هایی که در صفحات سایت و برنامه ها قرار می گیرند کمک می کند. استفاده از Google Tag Manager بسیار ساده است ، اما این ابزار قدرتمند به شما کمک می کند اطلاعات دقیق تری از سایت خود دریافت کنید.
یکی از بهترین موارد در مورد Google Tag Manager این است که کد سایت شما را تغییر نمی دهد و برای جمع آوری اطلاعات لازم در مورد رفتار مشتری نیازی به تغییر کد سایت خود ندارید. البته این ابزار مزایای دیگری نیز دارد که بعداً درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

مزایای Google Tag Manager

مسلماً تلاش مداوم برای کدگذاری برای جمع آوری اطلاعات از کاربر و تجزیه و تحلیل رفتار آنها نه تنها دشوار ، بلکه سودآور نیز خواهد بود. این بدان دلیل است که همه سایت ها کوچک نیستند و نمی توان آنها را به سایت های بزرگ برای همه صفحات تبدیل کرد.
از طرف دیگر ، مدیریت تعداد زیادی برچسب اختصاصی عملاً غیرممکن می شود و در نتیجه شما نتیجه مطلوبی نمی گیرید. اما Google Tag Manager در این زمینه به شما کمک می کند و مزایای زیر را برای شما به همراه دارد.

استفاده آسان: همانطور که اشاره کردیم ، استفاده از Google Tag Manager بسیار ساده و آسان است و کاربران می توانند بدون هیچ گونه دستکاری یا تغییر در کد سایت شما ، به راحتی کدهای مدیر برچسب را در صفحات سایت وارد کنند. از طرف دیگر ، مدیریت این برچسب ها در Google Analytics نیز یک کار ساده است.
امکان ویرایش و اصلاح قبل از انتشار: اگر فکر می کنید کدی که قرار داده اید ممکن است درست کار نکند یا بخواهید عملکرد دقیق آن را مشاهده کنید ، پیش نمایش Google Tag Manager به شما کمک می کند تا به راحتی عملکرد این کدها و در صورت وجود هر کدام را بررسی کنید او مشکلاتی دارد. از زمان راه اندازی آن را تغییر دهید.
به روزرسانی های سایت را ساده کنید – یکی از بهترین ویژگی های Google Tag Manager این است که از سایت و برنامه شما جدا است و هر کاری که لازم باشد در یک محیط دیگر انجام می دهید. به همین دلیل ، بروزرسانی سایت ، پلاگین ها ، تغییر رابط کاربر و سایر موارد خیلی سریع در سایت و برنامه رخ می دهد.
مدیریت و سطح دهی کاربر – یکی دیگر از مزایای Google Tag Manager این است که برای کنترل بهتر ، آنها می توانند مجوزهای کاربر را تراز کرده و بگویند چه کسی می تواند تغییراتی ایجاد کند یا تغییراتی در وب سایت و مدیران برچسب ایجاد کند.
قابلیت ذخیره: پس از راه اندازی Google Tag Manager ، کپی از تغییرات قبلی ذخیره می شود و با مراجعه به بایگانی خود ، می توانید تغییرات جدید را لغو کرده و به نسخه قبلی برگردید. نکته جالب در مورد این ویژگی این است که در هر کجا که نیاز به اصلاح یا معکوس شدن باشد می توانید آن را خیلی سریع انجام دهید.
برچسب های پیش فرض – یکی دیگر از ویژگی های مهم Google Tag Manager این است که بسیاری از برچسب های مهم به طور پیش فرض در دسترس هستند و اگر نمی توانید کدگذاری کنید ، می توانید به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید. همچنین امکان ویرایش و شخصی سازی این کدها وجود دارد.
امنیت بالا: برخلاف آنچه شما فکر می کنید ، برچسب ها و کدهایی که در سایت قرار می دهید مشکلی در امنیت ایجاد نمی کند و تمام ویژگی ها و سطح امنیتی در اختیار شماست.
رایگان: یکی از مزایای اصلی Google Tag Manager که شاید کمتر به چشم بیاید ، ابزاری است که به شما در صرفه جویی در وقت و هزینه کمک می کند.
پیگیری رویداد – اگر می خواهید ببینید از کدام صفحات بازدید کرده اید ، روی کدام پیوندها کلیک کرده اید ، با چه محتوایی بیشترین تعامل را داشته اید ، چه فرم هایی ارسال شده و غیره ، به راحتی می توانید از ویژگی ردیابی خودکار رویداد در Google Tag Manager برای استفاده استفاده کنید.
بدون محدودیت: با کمک Google Tag Manager (GTM) می توانید از برچسب ها و کدهای مورد نظر خود به طور نامحدود در سایت ها و برنامه های Android و iOS استفاده کنید.

مزایای Google Tag Manager

مسلماً تلاش مداوم برای کدگذاری برای جمع آوری اطلاعات از کاربر و تجزیه و تحلیل رفتار آنها نه تنها دشوار ، بلکه سودآور نیز خواهد بود. این بدان دلیل است که همه سایت ها کوچک نیستند و نمی توان آنها را به سایت های بزرگ برای همه صفحات تبدیل کرد.
از طرف دیگر ، مدیریت تعداد زیادی برچسب اختصاصی عملاً غیرممکن می شود و در نتیجه شما نتیجه مطلوبی نمی گیرید. اما Google Tag Manager در این زمینه به شما کمک می کند و مزایای زیر را برای شما به همراه دارد.

استفاده آسان: همانطور که اشاره کردیم ، استفاده از Google Tag Manager بسیار ساده و آسان است و کاربران می توانند بدون هیچ گونه دستکاری یا تغییر در کد سایت شما ، به راحتی کدهای مدیر برچسب را در صفحات سایت وارد کنند. از طرف دیگر ، مدیریت این برچسب ها در Google Analytics نیز یک کار ساده است.
امکان ویرایش و اصلاح قبل از انتشار: اگر فکر می کنید کدی که قرار داده اید ممکن است درست کار نکند یا بخواهید عملکرد دقیق آن را مشاهده کنید ، پیش نمایش Google Tag Manager به شما کمک می کند تا به راحتی عملکرد این کدها و در صورت وجود هر کدام را بررسی کنید او مشکلاتی دارد. از زمان راه اندازی آن را تغییر دهید.
به روزرسانی های سایت را ساده کنید – یکی از بهترین ویژگی های Google Tag Manager این است که از سایت و برنامه شما جدا است و هر کاری که لازم باشد در یک محیط دیگر انجام می دهید. به همین دلیل ، بروزرسانی سایت ، پلاگین ها ، تغییر رابط کاربر و سایر موارد خیلی سریع در سایت و برنامه رخ می دهد.
مدیریت و سطح دهی کاربر – یکی دیگر از مزایای Google Tag Manager این است که برای کنترل بهتر ، آنها می توانند مجوزهای کاربر را تراز کرده و بگویند چه کسی می تواند تغییراتی ایجاد کند یا تغییراتی در وب سایت و مدیران برچسب ایجاد کند.
قابلیت ذخیره: پس از راه اندازی Google Tag Manager ، کپی از تغییرات قبلی ذخیره می شود و با مراجعه به بایگانی خود ، می توانید تغییرات جدید را لغو کرده و به نسخه قبلی برگردید. نکته جالب در مورد این ویژگی این است که در هر کجا که نیاز به اصلاح یا معکوس شدن باشد می توانید آن را خیلی سریع انجام دهید.
برچسب های پیش فرض – یکی دیگر از ویژگی های مهم Google Tag Manager این است که بسیاری از برچسب های مهم به طور پیش فرض در دسترس هستند و اگر نمی توانید کدگذاری کنید ، می توانید به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید. همچنین امکان ویرایش و شخصی سازی این کدها وجود دارد.
امنیت بالا: برخلاف آنچه شما فکر می کنید ، برچسب ها و کدهایی که در سایت قرار می دهید مشکلی در امنیت ایجاد نمی کند و تمام ویژگی ها و سطح امنیتی در اختیار شماست.
رایگان: یکی از مزایای اصلی Google Tag Manager که شاید کمتر به چشم بیاید ، ابزاری است که به شما در صرفه جویی در وقت و هزینه کمک می کند.
پیگیری رویداد – اگر می خواهید ببینید از کدام صفحات بازدید کرده اید ، روی کدام پیوندها کلیک کرده اید ، با چه محتوایی بیشترین تعامل را داشته اید ، چه فرم هایی ارسال شده و غیره ، به راحتی می توانید از ویژگی ردیابی خودکار رویداد در Google Tag Manager برای استفاده استفاده کنید.
بدون محدودیت: با کمک Google Tag Manager (GTM) می توانید از برچسب ها و کدهای مورد نظر خود به طور نامحدود در سایت ها و برنامه های Android و iOS استفاده کنید.

متغیرها و ثابت ها در Google GTM Tag Manager

برچسب ها به محرک ها و عملکرد محرک ها به متغیرها بستگی دارند. در حقیقت ، برچسب ها و محرک ها باید توسط مدیر Google Tag ثابت در نظر گرفته شوند ، و متغیرها ، همانطور که از نام آن مشخص است ، مقادیر مختلفی هستند که به طور مداوم تغییر می کنند.
هنگام کار با GTM ، این دو نوع متغیر است. گروه اول متغیرهای داخلی و پیش فرض و گروه دوم متغیرهای تعریف شده توسط کاربر هستند. متغیرهای نوع اول متغیرهایی نامیده می شوند که شما بصورت پیش فرض و مداوم استفاده می کنید و به راحتی توسط گوگل قابل دسترسی است.
اما متغیرهای تعریف شده توسط کاربر در واقع لیستی از متغیرهایی است که شما با اطلاع قبلی به مخاطب ارائه می دهید تا کاربران بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به شما ارائه دهند.

سه قسمت اصلی GOOGLE TAG MANAGER

Google Tag Manager به طور کلی از سه بخش تشکیل شده است: برچسب ها ، متغیرها و راه اندازها. شما باید با این سه بخش که هر کدام از آنها تعریف و عملکرد خاصی دارند با ابزارهای گوگل کار کنید.
برچسب ها: برچسب ها در واقع کدی هستند که شما در صفحات سایت خود قرار می دهید و کارهای پیگیری را انجام می دهید.
محرک: محرک ها شرایطی هستند که ما برای اجرای برچسب ها در نظر می گیریم. به عنوان مثال ، می توان گفت اگر کاربری از صفحه ای بازدید کند ، برچسب مشخص شده نیز فعال می شود.
Variable: متغیرها در واقع مقادیری هستند که برای برچسب ها و محرک ها در نظر گرفته می شوند و بر اساس آن ، زمان اجرای برچسب ها را تعیین می کنیم. با کمک Google Tag Manager علاوه بر متغیرهای پیش فرض ، می توانید از متغیرهای سفارشی نیز استفاده کنید.

برچسب ها در Google Tag Manager GTM

برچسب ها مجموعه ای از کدهای JavaScript است که برای ارسال اطلاعات و داده های لازم از Google Tag Manager به Google Analytics استفاده می شود. شما می توانید بدون نیاز به برنامه نویسی یا تغییر در سایت خود از این کد استفاده کنید. این برچسب ها اطلاعات لازم در مورد رفتار کاربران و مشتریان را در اختیارتان قرار می دهد و در صورت اشتباه در استفاده از کد ، ممکن است اطلاعات نادرستی بدست آورید.
انواع مختلفی از برچسب های مدیر برچسب های Google وجود دارد ، از جمله:

روی دکمه خرید کلیک کنید
تعداد کلیک با ما تماس بگیرید
روی پیوند تماس با عمل و پیوندهای بارگیری کلیک کنید
ویدیوهایی را که به طور کامل مشاهده نشده اند شناسایی کنید
مدت زمان شناور کردن روی مورد خاصی.
تعداد پیمایشهای صفحه را بررسی کنید
زمان پر کردن فرم
تعداد صفحات چاپ شده را مشخص کنید
TRIGGER چیست؟

محرک ها در واقع محرک ها و فعال کننده های برچسب هستند. محرک ، با متغیرهایی که دریافت می کند ، برچسب ها را برای شروع فعالیت خود سفارش می دهد. راه اندازها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: رویدادها و فیلترها.
هنگام تعریف کنترلرها در Google Tag Manager ، می توانید گزینه هایی را از لیست پیشرفت خود انتخاب کنید. پس از انتخاب این رویدادها ، نوبت به انتخاب فیلترها می رسد. فیلترها همچنین دارای سه بخش هستند: متغیرها ، عملگرها و مقادیر.

متغیر چیست؟

یکی از مهمترین قسمتهای GTM در واقع متغیرهایی است که عملکرد محرک ها و در نهایت برچسب ها را تعیین می کند. مقدار متغیرها وضعیت محرک ها را تعیین می کند و در نهایت تعیین می کند که کی و تحت چه شرایطی برچسب ها باید کار کنند.
متغیرهای پیش فرض و از پیش تعریف شده بیشترین کاربرد را دارند و همچنین برای سایت ها و برنامه های تلفن همراه آماده هستند. اما متغیرهای سفارشی متغیرهایی هستند که شما آنها را مشخص و شرط بندی می کنید.
چه تفاوتی بین ابزار Google Analytics و Google Tag Manager وجود دارد؟
بسیاری از کاربران به اشتباه فکر می کنند Google Analytics همان Google Tag Manager است ، اما این مورد نیست. در واقع ، این دو ابزار مکمل یکدیگر هستند و با استفاده همزمان از آنها ، اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می دهد که به شما امکان می دهد رفتار مشتریان و مخاطبان را تجزیه و تحلیل کنید.

مهمترین تفاوت بین ابزارهای Google Analytics و Google Tag Manager:

وظیفه اصلی Google Analytics ارائه گزارش های تحلیلی از بخش های مختلف مانند تعداد بازدیدها بسته به دستگاه های مختلف ، تعداد بازدیدها ، صفحات با نرخ پرش ، میزان مشارکت ، تعداد ورودی های ارگانیک و … در Google Tag مدیر ، بیشتر اطلاعات براساس متغیرها جمع آوری شده و در دسترس شما قرار می گیرد.
در Google Tag Manager می توانید از توابع افزودن ، حذف و ویرایش برای هر برچسب استفاده کنید ، اما در Google Analytics این کار را نمی کنید.
Google Tag Manager برای مدیریت تعداد زیادی برچسب بهتر است و با اجرای برچسب ها به ترتیب که سرعت سایت را کاهش نمی دهد ، می توان به راحتی از برچسب های مختلف در صفحات مورد نظر استفاده کرد.
Google Analytics به عنوان منبع اصلی اطلاعات شناخته می شود ، اما Google Tag Manager واسطه ای برای ارسال اطلاعات به منبع دیگر است.
چرا استفاده از Google Tag Manager برای مشاغل آنلاین مهم است؟

بدون شک ، مشاغل آنلاین بدون تجزیه و تحلیل درست رفتار مشتریان و مخاطبان خود و بررسی آمار و اطلاعات دریافتی ، نمی توانند فعالیت دائمی مثبت و قدرتمندی داشته باشند. بررسی سفر مشتری در سایت و دریافت سایر اطلاعات از جمله تعداد کلیک روی لینک ، نشان می دهد که هنگام تجزیه و تحلیل این اطلاعات ، این اطلاعات می تواند از رقبا پیشی بگیرد.
Google Tag Manager ابزاری رایگان ، ساده و با کاربرد آسان است که به شما کمک می کند با قرار دادن یک سری کد JavaScript در صفحات سایت خود ، اطلاعات مورد نظر خود را از مشتریان و کاربران دریافت کنید. Google Tag Manager مکمل Google Analytics است و تفاوت هایی با این سیستم وجود دارد.